ساحل ادب
ادبی-اجتماعی

اکنون همه نیلوفران مشتاق روی دلبرند

جمع شقایق ها همه مست می پیغمبرند

اکنون تمام قدسیان، مهمان بزم سرمدند

جمع ملایک تا ابد مشغول ذکر احمدند

 

 



 ادامه ی مبحث دگرگونی های هجایی

قبض

تبدیل سومین هجای مفاعیلن(u- - - ) و فعولن (u - - )به کوتاه را قبض واین دو پایه را پس از قبض ، مقبوض می گویند.

در مفاعیلن(u- - - ) (u- u- )" مفاعلن"  مقبوض "مفاعیلن" است.

در فعولن (u - - ) (u - u )" فعول "مقبوض" فعولن "است.

شکل

تبدیل هجای اول و آخر فاعلاتن ( - u - - )  رابه کوتاه شکل و این پایه را پس از شکل مشکول می گویند .  

                                                 فعلات(u u-u)مشکول فاعلاتن ( - u - - )است.

 



ادامه ی بحث عروض

طی

تبدیل هجای بلند دوم را به کوتاه ، "طی" و بحری را که طی در آن انجام گرفته مطوی می گویند.

طی در دو پایه ی مستفعلن ( - - u - ) و مفعولات (- - -  u) می تواند روی دهد .

در مستفعلن ( - - u - ) "مفتعلن " (- u u - ) مطوی شده ی  "مستفعلن " است. و در مفعولات (- - -  u)                           " فاعلات "  (- u – u)مطوی شده ی " مفعولات " است.

کف

تبدیل هجای بلند  پایانی را به کوتاه ، "کف" و بحری  راکه کف در آن صورت گرفته " مکفوف" می گویند.

کف در سه پایه ی مفاعیلن ( u - - - ) ، فاعلاتن ( - u - - ) و مستفعلن ( - - u - ) می تواند روی دهد.

در مفاعیلن ( u - - - ) ،" مفاعیل "( u - -u) مکفوف شده ی مفاعیلن است.

در فاعلاتن ( - u - - )  "فاعلات "( - u - u)مکفوف شده ی "فاعلاتن "( - u - - )است.

در مستفعلن ( - - u - )، "مستفعل "( - - u u) مکفوف شده ی "مستفعلن "( - - u - )است.



"باسمه تعالی"

قابل توجه دانش آموزان عزیز پیش دانشگاهی ( رشته انسانی ) :  نکاتی برای آموزش راحت تر درس عروض پیش دانشگاهی:

دگرگونی کمی هجایی:

خبن :

تبدیل هجای بلند آغازین به کوتاه را "خبن" و بحری که خبن در آن صورت گرفته "مخبون" می گویند.

خبن در سه پایه ی  فاعلاتن (-u  - - ) مستفعلن ( -  -  u  - ) و مغعولات ( -  - -  u )می تواند روی دهد.

در فاعلاتن ( - u -  - ) " فعلاتن " ( u  u- - ) مخبون شده ی فاعلاتن (- u - - ) است.

در مستفعلن ( - - u - ) "مفاعلن " ( u – u - ) مخبون شده ی  "مستفعلن " است.

در مفعولات ( - - - u ) مفاعیل ( u - - u ) مخبون شده ی "مفعولات " است.

(ادامه بحث برای جلسه آینده) .

 



آغاز عمليات بيت المقدس(1366ش) - شهادت خليل حسن بيگي جانشين ستادتيپ 18الغدير(1365)
 درگذشت آيت الله بهاءالديني(1418ق) - فتح بيت المقدس از سوي سپاه اسلام



طرح درس ادبيات یک

باسمه تعالی

طرح درس روزانه

ادبیات فارسی(۱)

مورخ :آبان ماه 92   موضوع درس:ادبیات فارسی       نام درس :ادبیات داستانی          نام آموزشگاه: معارف جهرم  نام دبیر : زرین تاج سمیع پور مدت زمان 90دقیقه        پایه تحصیلی اول متوسطه

تحلیل آموزشی

جزءبه جزء کردن هدفهای کلی-تهیه رئوس مطالب درس

ادبیات داستانی- سمک وقطران

هدف های کلی

هدفهای هستند که دانش آموزان پس ازتدریس درس بایدآن هارا بفهمند.این هدفها باافعال غیررفتاری بیان می شوندمانند :بفهمند-بیاموزند-بدانند –بشناسند

1-نویسنده ی کتاب سمک وقطران رامی دانند.

2-معنی ومفهوم لغات واصطلات درس را می دانند.

3-خود آزمایی های درس را می دانند.

هدف های رفتاری

بااهداف رفتاری اندازه گیری می شون:نوشتن-مقایسه کردن-حل کردن-انجام دادن-تعریف کردن

1-نویسنده ی کتاب سمک عیار را می گویند.

2-معنی لغات واصطلاحات درس می گویند.

3-به خود آزمایی ها پاسخ می دهند.

پیش دانسته ها

مطالبی هستند که دانش آموزباید آن هارایادگرفته باشد.

سوالاتی در مورد ادبیات نمایشی مطرح می شود وبا کمک دانش آموزان پاسخ آن هاداده می شود

ارزشیابی ورودی

سوالاتی که به کمک آن هارفتار ورودی دانش آموزان رامی سنجیم

سوالاتی از درس گذشته پرسیده می شود:1-تعزیه چیست؟

2-تئاتروتعزیه چه فرقی با هم دارند؟

نتیجه

 

 

انتخاب روش

 

مشارکتی-پرسش وپاسخ

انتخاب رسانه ی مناسب

 

گچ-تخته –کتاب

فعالیتهای مربوط به معلم وزمان

1-سلام واحوال پرسی  3

2-حضور وغیاب        5

3-اجرای ارزشیابی  ورودی                     3

4-مرور درس گذشته    5

5-ارتباط دادن درس جدید با مطلب گذشته            4

6-ارائه درس جدید       40

7-جمع بندی و   نتیجه گیری                       10

8-ارزشیابی پایانی      15

9-تعیین تکلیف           5

 

فعالیت های مربوط به دانش آموزان

 

شرکت درکلاس درس وفعالیت های کلاسی وپاسخ به سوالات معلم

سوالات ارزشیابی پایانی

 

پرسیدن سوالاتی درباره ی درس

فعالیت های تکمیلی

 

تعیین فعالیتی های برای جلسه آینده

 



تشكيل شوراي سلطنت(1357ش) - انتصاب حضرت ايت الله خامنه اي به عنوان امام جمعه تهران از سوي امام خميني(ره)(1358ش)
 ولادت حضرت رسول اكرم(ص) به روايت اهل تسنن(52سال قبل از هجرت) - آغاز هفته وحدت ميان مسلمانان جهان - روز ورود رسول الله(ص) به يثرب و تعيين آغاز سال هجري قمري - رحلت آيت الله شيرازي صاحب فتواي تحريم تنباكو(1273ق)
 امضاي قرارداد ننگين «كمپ ديويد» بين اسرائيل و مصر(1987م)



                                                            "به نام خداوندعلم و قلم"

نام و نام خانوادگی:                         زبان فارسی 3انسانی     دبیرستان معارف جهرم       دبیر : سمیع پور

1-      جایگاه تکیه درواژه های " شنوایی ، نمی خواهم ، سخن شناس ، اندیشه ، طلب کردی " به ترتیب کدام است؟

الف) پایانی ، قبل از آخر، پایانی ، پایانی ،پایانی            ب)آغازی،آغازی، پایانی ،پایانی ،پایانی

ج) پایانی،قبل از آخر، پایانی ،پایانی  ،قبل از آخر            د) پایانی،آغازی،   پایانی ،پایانی  ،قبل از آخر

2- کدام هجا در فعل های " شنید ،نمی داند ، آموختم ، می شنویم " به ترتیب تکیه دار است؟

     الف) آغازی ، آغازی، پایانی ،پایانی           ب) پایانی،آغازی،قبل ازآخر،آغازی

     ج) پایانی ،قبل از آخر،آغازی، پایانی          د) آغازی ،پایانی،قبل از آخر،آغازی

    3- تکیه ی واژه های " نپویید، نویسندگان، دانستند، نمی بخشید،می آیند،ژرف اندیش"به ترتیب درکدام هجای آن ها قرار دارد؟

  الف)  پایانی ، پایانی ،پایانی ،آغازی،آغازی ،قبل از آخر               ب) آغازی،پایانی،قبل از آخر، آغازی،آغازی ،پایانی

  ج) پایانی ،قبل از آخر، پایانی ، پایانی ،پایانی آغازی               د)قبل از آخر،پایانی،قبل از آخر،آغازی،قبل از آخر،آغازی

4- جایگاه تکیه در کدام هجای واژه های " آفرید ه است، می جویم ،می جستند ، آوردم ،خوانده بودیم "به ترتیب قرار دارد؟

الف)  پایانی ، پایانی ،پایانی ،آغازی  ،قبل از آخر       ب)  پایانی صفت مفعولی،آغازی،آغازی ،  پایانی ، پایانی

 ج)پایانی، آغازی،پایانی ،آغازی، پایانی صفت مفعولی د) پایانی صفت مفعولی، آغازی،آغازی ،قبل از آخر،پایانی صفت مفعولی

5-جایگاه تکیه ی واژه های" نمی گیریم ، پرورش، گسیختن،بنفشه زار،پرداختیم" به ترتیب در کدام هجای آن ها قرار دارد؟

الف)آغازی، پایانی ، پایانی ،پایانی،قبل از آخر         ب)قبل از آخر،  پایانی ،پایانی ،آغازی،آغازی 

ج)  آغازی،پایانی ، پایانی ،آغازی،قبل از آخر              د) پایانی ، پایانی ،پایانی، قبل از آخر،آغازی

6- تکیه ی اجزای اصلی جمله ی" معری ، دور از چشم  تمام مردم  حتی خادمش،غذا می خورد." به ترتیب در کدام هجای آن ها قرار دارد؟

الف)    پایانی ، پایانی ،آغازی    ب)  آغازی،آغازی ،پایانی     ج) پایانی ، پایانی ،پایانی       د) آغازی، پایانی ،پایانی 

7- کدام هجا در فعل های "شکست ، آوردم ، نرفتند، می گویند"به ترتیب تکیه دار است؟

الف) آغازی،ماقبل آخر ، پایانی ،پایانی                                 ب)  پایانی ، پایانی قبل از آخر،آغازی                                 ج) پایانی ، آغازی،پایانی،آغازی                                         د) پایانی ،قبل از آخر، آغازی،آغازی

8- کدام هجا ی کلمات " فرستنده،آبادان،نمی دانستند،فرستاد " به ترتیب تکیه دار است؟

الف)  پایانی ، پایانی ،آغازی،پایانی                            ب) آغازی، پایانی ،آغازی، پایانی                                              ج) پایانی ،آغازی، پایانی ،آغازی                               د) قبل از آخر،پایانی ،آغازی، پایانی

                               "موفقیت شما نهایت آرزوی ماست"

 



شهادت امام حسن عسگری(ع)

 
امام حسن عسکری (ع ) در سال 232هجری در مدینه چشم به جهان گشود . مادر والا گهرش سوسن یا سلیل زنی لایق و صاحب فضیلت و در پرورش فرزند نهایت مراقبت راداشت ، تا حجت حق را آن چنان که شایسته است پرورش دهد . این زن پرهیزگار در سفری که امام عسکری (ع ) به سامرا کرد همراه امام بود و در سامرا از دنیا رحلت ...
 
زندگینامه امام عسگری (ع)

امام حسن عسکری (ع ) در سال 232هجری در مدینه چشم به جهان گشود . مادر والا گهرش سوسن یا سلیل زنی لایق و صاحب فضیلت و در پرورش فرزند نهایت مراقبت راداشت ، تا حجت حق را آن چنان که شایسته است پرورش دهد . این زن پرهیزگار در سفری که امام عسکری (ع ) به سامرا کرد همراه امام بود و در سامرا از دنیا رحلت کرد . کنیه آن حضرت ابامحمد بود .

دوران امامت

به طور کلی دوران عمر 29ساله امام حسن عسکری (ع ) به سه دوره تقسیم می گردد : دوره اول 13سال است که زندگی آن حضرت در مدینه گذشت . دوره دوم 10سال در سامرا قبل از امامت . دوره سوم نزدیک 6 سال امامت آن حضرت می باشد . دوره امامت حضرت عسکری (ع ) با قدرت ظاهری بنی عباس رو در روی بود . خلفایی که به تقلید هارون در نشان دادن نیروی خود بلندپروازیهایی داشتند . امام حسن عسکری (ع ) از شش سال دوران اقامتش ، سه سال را در زندان گذرانید .



درس 7انسانی و9عمومی

1-تعداد اجزای جملات زیر را بنویسید. (خرداد91)

الف) به سلامت                           ب)همه حافظ را لسان الغیب می نامند.       ج)  دودوتاچهارتا

2- نقش واژه های مشخص شده  را در جمله ی " نادان هیچ کس را هم طراز خویش نمی بیند." بنویسید (شهریور91)

3- اجزای جمله ی " مردم ایران ، امام حسین را در مذهب خود اسوه می دانند " را با رسم نمودار مشخص کنید.(دی90)

4- عبارت  "آهو از بند رست " را به جمله ی چهار جزیی تبدیل کنید.(خرداد90)

5- با رسم نمودار اجزای  جمله ی زیر را نشان دهید.(خرداد90)  

" این لباس از ابریشم است ."

6- با رسم نمودار درختی تعداد اجزای جمله ی  زیر را نشان دهید . (شهریور 90 )

 " گل های رنگارنگ جلوه ی بی مانندی به شهر می داد."

7- در  نوشته ی زیر جمله ی " یک جزیی بدون فعل " کدام است ؟ ( ش90)

" سلام کردن نیکوست ، افسوس! کسانی این امر پسندیده را رعایت نمی کنند."

8- در عبارت مقابل جمله ی یک جزیی را مشخص کنید.( دی89)   او گفت : " دست ها بالا " سپس ادامه داد : " به سلامت "

9-در عبارت         

 



ادامه مطلب...


ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 19 دی 1392برچسب:, :: 21:40 :: توسط : زرین

 آيه شماره 11  از سوره مبارکه حجرات
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا يَسْخَرْ قَومٌ مِّن قَوْمٍ عَسَى أَن يَكُونُوا خَيْرًا مِّنْهُمْ وَلَا نِسَاء مِّن نِّسَاء عَسَى أَن يَكُنَّ خَيْرًا مِّنْهُنَّ وَلَا تَلْمِزُوا أَنفُسَكُمْ وَلَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَابِ بِئْسَ الاِسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإِيمَانِ وَمَن لَّمْ يَتُبْ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ

اى كسانى كه ايمان آورده ‏ايد! مبادا گروهى (از شما) گروهى ديگر را مسخره كند، چه بسا كه مسخره‏ شدگان بهتر از مسخره‏ كنندگان باشند و زنان نيز، زنان ديگر را مسخره نكنند، شايد كه آنان بهتر از اينان باشند و در ميان خودتان عيب‏جويى نكنيد و يكديگر را با لقب‏هاى بد نخوانيد. (زيرا) فسق(و بدنام بودن) پس از ايمان، بد رسمى است، (و سزاوار شما نيست.) و هركس



ادامه مطلب...


ارسال شده در تاریخ : جمعه 13 دی 1392برچسب:, :: 23:45 :: توسط : زرین

ماه "ربیع الاول" همانگونه که از اسم آن پیداست بهار ماه ها مى باشد؛ به جهت اینکه آثار رحمت خداوند در آن هویداست . در این ماه ذخایر برکات خداوند و نورهاى زیبایى او بر زمین فرود آمده است . زیرا میلاد رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) در این ماه است و مى توان ادعا کرد از اول آفرینش ‍ زمین رحمتى مانند آن به خود ندیده است . چرا که او داناترین مخلوقات خداوند و برترین آنها و سرورشان و نزدیکترین آنها به خداوند و فرمانبردارترین آنها از او و محبوبترینشان نزد او مى باشد، این روز نیز برتر از سایر روزهاست . و گویا روزى است که کاملترین هدیه ها، بزرگترین بخشش ها، شاملترین رحمتها، برترین برکتها، زیباترین نورها و مخفى ترین اسرار در آن پى ریزى شده است .

پس بر انسان مسلمان که برترى رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) را قبول داشته و مراقب رفتار با مولایش مى باشد واجب است در این ماه به شکرانه ارزانی شدن آن نعمت بزرگ به عبادتی از سر شور و اشتیاق بپردازد،گرچه عبادات شبانه روزی عالمیان هرگز در خور چنین نعمتی نخواهد بود اما "آنچه سعی است ما در طلبش بنماییم".



تصرف تبريز و اروميه توسط قواي عثماني در جنگ جهاني اول(1293ش)
 شهادت امام رضا(ع)(203ق) - شب ليلة المبيت(خوابيدن حضرت علي به جاي پيامبر(ص) در بستر ايشان - توطئه سران قريش براي كشتن پيامبر(ص)(11ق)8



شهادت ثقة الاسلام ميرزا علي اقا تبريزي و هفت تن از مجاهدين به دست قواي متجاوز روس(1290ش) - تشكيل مجمع جهاني اهل بيت(ع) به دستور مقام معظم رهبري حضرت آيت الله العظمي خامنه اي(1369ش)
 رحلت حضرت رسول اكرم(ص) - شهادت امام حسن مجتبي(ع)(50ق) - آغاز امامت اميرالمومنين علي بن ابيطالب(ع) و آغاز نصب خلافت ايشان



روز بصيرت و ميثاق امت با ولايت مبارک باد.



رحلت آيت الله سيدمحمدباقر موسوي همداني مترجم تفسير بزرگ الميزان(1379ش) - شهادت ايت الله شيخ حسين غفاري از ياران امام خميني(ره)به دست مأموران ستم شاهي(1353ش) - تشكيل نهضت سواد‌آموزي به فرمان امام خميني(1358ش)



رحلت فقيه و مرجع كبير آيت الله سيدصدر الدين صدر(1332ش) - اشغال افغانستان توسط شوروي سابق(1360ش)
 وفات اسماعيل بن عباد طالقاني معروف به صاحب، وزير دانشمند و شيعي مذهب آل بويه(385ق) - شهادت ايت الله حاج ميرزا علي غروي تبريزي در بازگشت كربلا به نجف توسط دشمنان اسلام(1419ق)



کارمندان خوشمزه!

طنز و شوخی مانند روغن برای دستگاه و موتور ماشین است باور ندارید؟ بخوانید:
پنج آدمخوار به عنوان برنامه نویس در یک شرکت کامپیوتری استخدام شدند. پس از مراسم خوشامدگویی، رئیس شرکت به آن‌ها گفت: «شما همه جزو تیم ما هستید. شما اینجا حقوق خوبی می‌گیرید و می توانیدبه غذاخوری شرکت رفته و هر مقدار غذا که دوست داشتید بخورید، بنابراین فکر کارکنان دیگر را از سر خود بیرون کنید.» آدمخوارها قول دادند که خوب کارشان را انجام دهندو با کارکنان شرکت هم کاری نداشته باشند. آنها به خوبی کار می‌کردند و نتیجه کارشان نیز رضایتبخش بود.چهار هفته بعد رئیس شرکت به آن‌ها سر زد و گفت: «می‌دانم که شما خیلی سخت کار می‌کنید، من هم از همه شما راضی هستم اما یکی از نظافتچی‌های شرکت مدتی است ناپدید شده، کسی از شما می‌داند که چه اتفاقی برای او افتاده است؟!»
آدمخوارها به یکدیگر نگاهی کرده و اظهار بی اطلاعی کردند. بعد از اینکه رئیس شرکت رفت، بزرگ آدمخوارها از بقیه پرسید: «کدوم یک از شما نادان‌ها اون نظافتچی رو خورده؟ هان؟! کدومتون؟» پس از دقایقی یکی از آدمخوارها با اکراه دستش را بالا آورد و اعتراف کرد که نظافتچی شرکت را خورده است! بزرگ آدمخوارها گفت: «ای احمق! طی این چهار هفته ما مدیران، مسئولان ومدیران پروژه‌ها را خوردیم و هیچ کس چیزی نفهمید و حالا تو اون آقا رو خوردی و رئیس متوجه شد! از این به بعد لطفا افرادی که کار می‌کنند را نخورید!» [1]

پی نوشت :

[1] . احکام کار، محمدعلی قدیری،



رسول خدا (ص):   

كما لا يَحِلُّ لِغَريمِكَ أن يَمطُلَكَ و هُو مُوسِرٌ ، فكذلكَ لا يَحِلُّ لكَ أن تُعسِرَهُ إذا عَلِمتَ أنّهُ مُعسِرٌ .( ميزان الحكمه،ج9،ص401)
 همچنان كه بدهكار تو اگر توانگر باشد روا نيست در پرداخت بدهى اش به تو تعلل ورزد، بر تو نيز روا نيست كه اگر بدانى تنگ دست است، او را تحت فشار قرار دهى.



آيه شماره 1  از سوره مبارکه محمد
الَّذِينَ كَفَرُوا وَصَدُّوا عَن سَبِيلِ اللَّهِ أَضَلَّ أَعْمَالَهُمْ

كسانى‏كه كفر ورزيدند و (مردم را) از راه خدا بازداشتند، (خداوند) اعمالشان را تباه گردانيد.
در روانشناسى تبليغ، گاهى بايد بى مقدّمه سخن گفت. «بسم اللّه الرحمن الرحيم الّذين كفروا...»
معمولاً هر انحرافى انحراف ديگر را به دنبال دارد، بعضى ابتدا كفر مى‏ورزند و آنگاه مانع ايمان ديگران مى‏شوند. «كفروا و صدوا»
تلاش كفّار ناكام مى‏شود، كوشش آنان عاقبت ندارد و مردم دير يا زود حقيقت را خواهند فهميد. «صدوا... أضل أعمالهم»
راه خدا دشمن دارد و دشمنان بيكار نمى‏نشينند و در صدد انحراف ديگرانند. «صدّوا عن سبيل اللّه»
تباه كردن اعمال، نوعى كيفر الهى براى كفّار است. «كفروا... اضلّ»



شهادت استاد كامران نجات اللهي در جريان تحصن استادان دانشگاه ها(1357ش) - زلزله بم(1383ش) - روز ملي ايمني در برابر زلزله
 درگذشت آيت الله شيخ محمدباقر آقانجفي اصفهاني(1310ق)



                                                                                         به نام خدا

آزمون هماهنگ ادبیات 1          7 /3/ 1384ساعت شروع امتحان    8صبح

الف)بیان معنی شعرونثر(6نمره)

1-خانه ها از دل خاک در آمده بودند. ................................................................................................................................................25/

2-سه ماه بود که موی سر باز نکرده بودیم .......................................................................................................................................25/

3-معلم رنگ را نگارین می ریخت .....................................................................................................................................................25/

4-سمک و آتشک نگاه می داشتند ....................................................................................................................................................25/

5- هرآن سرگرانی که من کردم اول           جهان کرد از آبیشترسرگرانی.................5/

6-خدا آن ملتی را سروری داد                 که تقدیرش به دست خویش بنوشت........5/

7-سخن نه بر جایگاه ،اگرچه خوب باشد ،زشت نماید........................................................5/

8-مرد پارسی دست تنگ بود و وسعتی نداشت که حال مرا مرمتی کند.....................75/

9-مرامشاطه ی صبح وزینت بخش ریاحین و ازهار می نامند..........................................75/

10 چون رایت عشق آن جهان گیر                  شد چون مه لیلی آسمان گیر.......... 1

11-خرامان بشد سوی آب روان                    چنان چون شده باز جوید روان.............1

...ب)معنی لغت (2نمره)

معنی واژه های مشخص شده را بنویسید.

1-بنشاند چو ماه در یکی مهد             2-خدایی اوراست درخورنده          3-غدر نکند و خیانت نیندیشد.

4-مساجد نزدیک بود به دارالاماره        5-معلم مشوش بود .              6-به زبان تازی گفتم

7-پرندگان از مواهب طبیعت برخوردار می شوند.              8-زیب از بنفشه دارد و از نازبوی بوی

.........................................................................................................................................................................................................................

پ)دانش های ادبی(3نمره)

1-در جمله ی «نه هرکه به قامت مهتر به قیمت بهتر »چه آرایه ی ادبی به کار رفته است ؟............25/

2-درادبیات غرب به نمایشی که تصویر ناکامی اشخاص برجسته است...........می گویند...........................25/

3-دو موضوع قالب چهار پاره را نام ببرید. ..............................5/

4-غزل اجتماعی در چه دوره ای در ایران رواج یافت ؟یک شاعر از این دوره نام ببرید................................5/

 5-- دو ویزگی مهم شعر سهراب سپهری را بنویسید...............................................................5/

6-پدید آورندگان این آثاررا بنویسید.    الف)بحر در کوزه               ب)نوای کوهسار.........................5/

7-در بیت زیر«مشبه »و«مشبه به»را مشخص کنید................................................................................5/

زسم اسب می چرخید برخاک                           به سان گوی خون آلود سرها

(البته این بیت در کتاب چاپ 90 حذف شده است.)

.............................................................................................................................................................................................................................

 ت)درک مطلب (4نمره)

با توجه به شعر و متن زیر به پرسش ها پاسخ دهید:

الف)من تفنگم در مشت /کوله بارم بر پشت/بند پوتینم را محکم می بندم.پسرم می پرسد :/تو چرا  می جنگی؟/با تمام دل خود می گویم :/تا چراغ از تو نگیرد دشمن.

1-«بند پوتین را محکم بستن » کنایه از چیست؟

2-منظور شاعر از چراغ چیست؟

ب) :بار اول که پیر مرد را دیدم در کنگره نویسندگانی بود که خانه فرهنگ شوروی در تهران علم کرده بود ،دیگر شعرا کاری به کار او نداشتند .من هم که شاعر نبودم و توی جماعت بر خورده بودم.به همین طریق بودکه دست آخر با حقارت زنگی هامان اخت شد.هم چون مروارید در دل صدف کج و کوله ای سال ها بسته ماند.

3)منظورنویسنده از«پیرمرد» چه کسی است ؟............................................................................(5/)

4)«علم کرده بود»یعنی چه؟.........................................................................................................(5/)

5-«توی جماعت بر خورده بودم»به چه معناست ؟.................................................................(5/)

6-نویسنده این متن کیست؟..................................................................................................(5/)

7)منظور نویسنده از جمله ی«هم چون مروارید در دل  صدف کج وکوله ای سال ها بسته ماند.»چیست ؟...(5/)

8-در مصراع «چو رخت خویش بر بستم از این خاک »،«رخت بر بستند»کنایه از چیست؟......................(5/)

...............

ج)حفظ شعر (1نمره)(البته دربارم نمره جدید حفظ شعر2نمره وخودآزمایی3نمره ا ست )

   جاهای خالی راپرکنید:

1-فراش خزان ورق بیفشاند                     .............................................               (5/)

2-درآن نوبت که بندد دست ................به پای سرو کوهی دام/گرم یاد آوری یا نه،من از....................نمی کاهم(5/ )

                                                             «موفق باشید»     



                                                  "  به نام خدا"

        نام و نام خانوادگی:               زبان فارسی 2         درس8   دبیر:سمیع پور  دبیرستان معارف جهرم 

1-در کدام مصراع فعل ربطی(اسنادی) وجود دارد؟(سراسری65)

الف) به پیش جهان آفرین شد نخست                                        ب) خرامان بشد سوی آب روان

پ) وزان آبخور شد به جای نبرد                                         ت) سپس به مکتب حکمت حکیم شد لقمان

2-در کدام مصدر" بن مضارع" موجود است؟(سراسری67)

الف) آفریدن                   ب) خواستن                    پ) دویدن               ت) گفتن

3-زمان افعال مشخص شده در کدام گزینه با سایر گزینه ها متفاوت است؟(سراسری81)

الف) از این نامداران گردن کشان                                کسی هم برد نزد رستم نشان

ب) بخواهد هم از تو پدر کین من                                 چو بیند که خاک است بالین من

پ) چه داریم از جمال خویش مهجور                              رها کن تا تو را می بینم از دور

ت) دل من همی بر تو مهر آورد                                   همی آب شرمم به چهر آورد

4- صیغه ی سوم شخص مفرد ماضی استمراری همه ی کلمه ها ی زیر به جز.......با صیغه ی دوم شخص جمع مضارع اخباری آن یکسان است.(سراسری ریاضی 78)

الف) بردن                        ب) پریدن                     پ )جهیدن                          ت)طلبیدن

 

5- شکل ظاهری صیغه ی سوم شخص مفرد ماضی استمراری کدام مصدر با صیغه ی دوم شخص جمع مضارع اخباری آن یکسان است ؟ (سراسری تجربی 79)

الف) افزودن                 ب) افراشتن                     پ) سنجیدن                    ت) ساختن

 

6- در کدام بیت" خواهد" فعل معین(کمکی) است؟(سراسری 63)

الف) آنچه بینی دلت همان خواهد                 وانچه خواهد دلت همان بینی

ب) ارغوان جام عقیقی به چمن خواهد داد      چشم نرگس به شقایق نگران خواهد شد

پ) بخواهد هم از تو پدر کین من               چو بیند که خاک است بالین من  

ت) چون گدایی چیز دیگر نیست جز خواهند گی       هر که خواهد گر سلیمان است و گر قارون گداست    

                                                                                      " موفق و پیروز باشید"    



قدرت تغییر

یک روز وقتى کارمندان به اداره رسیدند، اطلاعیه بزرگى را در تابلوى اعلانات دیدند که روى آن نوشته شده بود: دیروز فردى که مانع پیشرفت شما در این شرکت بود درگذشت. شما را به شرکت در مراسم تشییع جنازه که ساعت ١٠ در سالن اجتماعات برگزار مى‌شود دعوت مى‌کنیم. در ابتدا، همه از دریافت خبر مرگ یکى از همکارانشان ناراحت مى‌شدند امّا پس از مدتى، کنجکاو مى‌شدند که بدانند کسى که مانع پیشرفت آن‌ها در اداره مى‌شده که بوده است. این کنجکاوى، تقریباً تمام کارمندان را ساعت١٠ به سالن اجتماعات کشاند رفته رفته که جمعیت زیاد مى‌شد هیجان هم بالا مى‌رفت. همه پیش خود فکر مى‌کردند: این فرد چه کسى بود که مانع پیشرفت ما در اداره بود؟ به هر حال خوب شد که مرد! کارمندان در صفى قرار گرفتند و یکى یکى نزدیک تابوت مى‌رفتند و وقتى به درون تابوت نگاه مى‌کردند ناگهان خشکشان مى‌زد و زبانشان بند مى‌آمد. آینه‌اى درون تابوت قرار داده شده بود و هر کس به درون تابوت نگاه مى‌کرد، تصویر خود را مى‌دید. نوشته‌اى نیز بدین مضمون در کنار آینه بود: تنها یک نفر وجود دارد که مى‌تواند مانع رشد شما شود و او هم کسى نیست جز خود شما. شما تنها کسى هستید که مى‌توانید زندگى‌تان را متحوّل کنید. شما تنها کسى هستید که مى‌توانید بر روى شادى‌ها، تصورات و موفقیت‌هایتان اثر گذار باشید. شما تنها کسى هستید که مى‌توانید به خودتان کمک کنید… زندگى شما وقتى که رئیستان، دوستانتان، والدینتان، شریک زندگى‌تان تغییر کنند تغییر نمی کند زندگى شما تنها فقط وقتى تغییر مى‌کند که شما تغییر کنید، باورهاى محدود کننده خود را کنار بگذارید و باور کنید که شما تنها کسى هستید که مسئول زندگى خودتان مى‌باشید. جهان هر کس به اندازه‌ی وسعت فکر اوست. [1]

پی نوشت :

[1] . نرم افزار نیش ها و نوش ها، سایت اسک دین دات کام.



رسول اللّه(ص) :   

قالُوا [الحَوارِيّونَ لعيسى ]: يا رُوحَ اللّه ِ، فمَن نُجالِسُ إذا ؟ قالَ : مَن يُذَكِّرُكُمُ اللّه َ رُؤيَتُهُ ، و يَزيدُ في عِلْمِكُم منطِقُهُ ، و يُرَغِّبُكُم في الآخِرَةِ عَمَلُهُ .( تحف العقول ، ص44)
 حواريان به عيسى عرض كردند: يا روح اللّه ! با چه كسى همنشين شويم؟ فرمود: با آن كه ديدارش شما را به ياد خدا اندازد و گفتارش بر دانش شما بيفزايد و كردارش شما را به آخرت ترغيب كند.



 آيه شماره 15  از سوره مبارکه احقاف
وَوَصَّيْنَا الْإِنسَانَ بِوَالِدَيْهِ إِحْسَانًا حَمَلَتْهُ أُمُّهُ كُرْهًا وَوَضَعَتْهُ كُرْهًا وَحَمْلُهُ وَفِصَالُهُ ثَلَاثُونَ شَهْرًا حَتَّى إِذَا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَبَلَغَ أَرْبَعِينَ سَنَةً قَالَ رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَصْلِحْ لِي فِي ذُرِّيَّتِي إِنِّي تُبْتُ إِلَيْكَ وَإِنِّي مِنَ الْمُسْلِمِينَ

و ما انسان را سفارش كرديم كه به والدين خود نيكى كند، مادرش او را با سختى حمل كرد و با سختى به دنيا آورد و دوران حمل تا از شير گرفتنش سى ماه (به طول كشد)، تا آنگاه كه به رشد كامل رسد و چهل ساله شود، گويد: پروردگارا! مرا توفيق ده تا نعمتى را كه بر من و بر پدر و مادر من لطف كردى، شكرگزارى كنم و عمل شايسته‏اى انجام دهم كه تو آن را بپسندى و فرزندانم را براى من صالح و شايسته گردان، همانا من 



ادامه مطلب...


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 4 دی 1392برچسب:, :: 5:42 :: توسط : زرین

شهادت مجاهد نستوه آيت الله آقانورالله نجفي اصفهاني(1306ش) - روز ثبت احوال
 صدور توقيع شريف امام زمان(عج) براي شيخ مفيد(420ق)
 ميلاد حضرت مسيح(ع) - عيد كريسمس



 

بارم بندي دروس تاريخ ادبيات ايران وجهان(1) و (2)


ـ ارزشيابي مستمر (تاريخ ادبيات يران و جهان 1 و2 )
:
_ پژوهش (10 نمره )
_ پرسش هاي كلاسي(4 نمره )
_ آزمون كتبي (5 نمره )
_ تهيه دفتر ( 1 نمره )

-ارزشيابي پاياني تاريخ‌ادبيات ايران‌وجهان (1) :

شماره درس نوبت اول نوبت دوم شهريور  
1 1 0.25 0.5
2 1 0.25 0.5
3 1.5 0.5 0.5
4 1 0.5 0.5
5 2 0.5 0.5
6 2 0.5 0.75
7 1.5 0.5 0.75
8 1.5 0.25 0.5
9 2 0.5 1
10 1.5 0.25 0.5
11 - 1 1
12 - 1 1
13 - 2 1
14 - 2 1.5
15 - 1.25 1
16 - 1.25 1
17 - 1.5 1.5
18 - 1 1
19 1.5 0.25 0.5
20 1.5 0.25 0.75
21 1 0.25 0.75
22 1 0.25 0.5
23 - 1 0.75
24 - 0.5 0.25
25 - 1.25 0.75
26 - 1.25 0.75
جمع 20 20 20

تذكر :
نمونه ها براي مطالعه آزاد مي باشد .
درنوبت اول ازدرس 1 تا10 و از درس 19 تا 22ودر نوبت دوم از درس 11 تا18 واز درس 23 تا آخر تدريس شود .


ارزشيابي پاياني تاريخ ادبيات ايران وجهان(2)

 

شماره درس نوبت اول نوبت دوم شهريور  
1 1.5 0.5 1
2 1.5 0.25 0.5
3 1.5 0.5 0.75
4 2 0.5 1
5 1.5 0.25 0.5
6 1.5 0.5 0.5
7 1.5 0.25 1
8 1 0.25 1
9 1 0.25 1
10 1 0.25 0.5
11 1 0.5 0
12 - 1.5 1
13 - 1.5 1
14 - 2 1.5
15 - 1.5 1
16 - 2 1
17 - 1 0.5
18 - 1.5 0.5
19 1.5 0.25 0.5
20 1.5 0.25 075
21 2 0.5 1
22 - 1.5 1
23 - 1 0.5
24 - 1.5 1.25
جمع 20 20 20
توجه : در نوبت اول از درس 1 تا 11 و از درس 19 تا 21 و در نوبت دوم از درس 12 تا 18 و از درس 22 تا آخر تدريس شود .




بارم بندي درس آرايه هاي ادبي

الف _ارزشيابي مستمر:


- تمرين هاي كتاب (6 نمره)
_ پرسش هاي شفاهي (5 نمره)
—شركت در فعاليت هاي كلاسي (3 نمره)
—آزمون كتبي (5 نمره)
—تهيه ي دفتر (1 نمره)

ب- ارزشيابي پاياني

 

شماره دروس

نوبت اول
نوبت دوم و شهريور
 
1
0.5
1.5
2
0.5
3
0.5
4
0.5
5
0.5
6
0.5
7
0.5
8
2.5
2
9
2.5
10
2.5

3.5

11
2.5
12
2
13
2
2
14
2.5
15
-
1
16
-
1
17
-
1.5
18
-
2
19
-
0.5
20
-
1
21
-
1
22
-
1
23
-
1
24
-
0.5
25
-
0.5
جمع
20
 20



بارم بندي وبودجه بندي كتاب هاي ادبيات فارسي(1)،(2)و(3) عمومي و تخصصي

جدول بودجه بندي تدريس كتاب هاي ادبيات فارسي در نوبت اول و دوم

 

نام كتاب

درس هاي نوبت اول
درس هاي نوبت دوم
 
ادبيات فارسي (1)
1 تا 11
12 تا 24
ادبيات فارسي (2)
1 تا 11
12 تا 24
ادبيات فارسي (3) عمومي
1 تا 11
12 تا 23
ادبيات فارسي (3) علوم انساني
1 تا 13
14 تا 27

ارزشيابي مستمر :

_ قرائت وفهم متون ( 6 نمره )
_ فعاليت هاي كلاسي (2 نمره )
_ پرسش هاي كلاسي ( 3 نمره )

_ حفظ شعر ( 3 نمره )
_ آزمون كتبي ( 5 نمره )
_ تهيه ي دفتر (1 نمره )

 

ارزشيابي پاياني كتاب هاي ادبيات فارسي (1) و (2 ) :

 

موضوع

نوبت اول
نوبت دوم
شهريور
نيمه اول كتاب
نيمه دوم كتاب
بيان معني شعر و نثر
6
2
4
6
معني لغت
2
0.5
1.5
2
درك مطلب
4
1
3
4
دانش هاي ادبي
3
0.5
2.5
3
خود آزمايي
3
1
2
3
حفظ شعر
2
-
2
2
جمع
20
20
20
ب _ارزشيابي پاياني كتاب هاي ادبيات فارسي (3)عمومي وتخصصي:

 

موضوع

نوبت اول
نوبت دوم و شهريور
بيان معني شعر و نثر
6
6
معني لغت
2
2
درك مطلب
4
4
دانش هاي ادبي
3
3
خود آزمايي
3
3
حفظ شعر
2
2
جمع
20
20

تذ كرات :

1_ براي معني شعر ونثر 6 نمره در سيزده مورد انتخاب شود(دو مورد 1 نمره ، دو مورد 75/0 ، سه مورد 5/0 وچهار مورد25/0 نمره) .
2_ از طرح لغات خارج از جمله پرهيز شود .
3_ مقصود از درك مطلب، دادن يك مطلب از درس هاي كتاب و طرح چند سؤال از محتواي آن است .
4_ 5- در طرح سؤال سعي شود علاوه بر استفاده از خود آزمايي هاي كتاب از نمونه هاي مشابه نيز استفاده شود. مقصود از دانش هاي ادبي ، تاريخ ادبيات و در آمد درس ها (1.5 نمره) ،بياموزيم و آرايه هاي ادبي (1.5 نمره) است .



بارم بندي و بودجه بندي كتاب هاي زبان فارسي (1) ، (2) و (3) عمومي و تخصصي

 

نام كتاب درس هاي نوبت اول درس هاي نوبت دوم  
زبان فارسي (1) 1 تا 14 15 تا 28
زبان فارسي (2) 1 تا 14 15 تا 28
زبان فارسي (3)
عمومي
1 تا 12 13 تا 24
زبان فارسي (3)
علوم انساني
1 تا 14 15 تا 27



جدول بودجه بندي تدريس كتاب هاي زبان فارسي در نوبت اول و دوم

ارزشيابي مستمر :
- املاي تقريري (10 نمره)
ـ فعاليت هاي كلاسي ( 2 نمره)
ـ پرسش هاي كلاسي ( 2 نمره)
ـ آزمون كتبي (4 نمره )
ـ تهيه ي دفتر ( 2 نمره )


ارزشيابي پاياني كتاب هاي زبان فارسي (1) و (2)

 

موضوع نوبت اول

نوبت دوم

شهريور
نيمه اول كتاب نيمه دوم كتاب
نگارش 5 1 4 5
دستور 8 2 6 8
زبان شناسي 4 1 3 4
املاي و بياموزيم 3 1 2 3
جمع 20 20 20

ارزشيابي پاياني كتاب هاي زبان فارسي (3) عمومي و تخصصي


موضوع نوبت اول نوبت دوم و شهريور
نگارش 5 5
دستور 8 8
زبان شناسي 4 4
املاي و بياموزيم 3 3
جمع 20 20



عوامل تقويت اعتماد به نفس

1. ارزيابي امكانات و محدوديت هاي خود: تطابق واقع بينانه بين توانايي ها و محدوديت ها. اگر كسي پيش از توانايي خود از خود انتظار داشته باشد او گامي برخلاف اعتماد به نفس برداشته است.
2. ثبت و يادآوري نقاط درخشان زندگي: فهرستي از موفقيت هاي كوچك و بزرگ گذشته خود تهيه كنيد، هراز گاهي آن را مرور كنيد. يادآوري و مرور آن به شما يك نوع مسرّت باطني مي دهد.
3. تلقين به نفس: مغز حتي در خواب نيزدر حال فعاليت و پردازش اطلاعات است، قبل از خواب جملات مثبتي را به خود تلقين كنيد. اين امر 



ادامه مطلب...


ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 3 دی 1392برچسب:, :: 5:49 :: توسط : زرین

امام موسى بن جعفر(ع) :  

مَنِ اسْتَشارَ لَمْ يَعْدِمْ عِنْدَ الصَّوابِ مادِحا، وَ عِنْدَالْخَطإ عاذِرا.( نزهة الناظر و تنبيه الخاطر، ص 123، ح 13؛ بحارالا نوار، ج 75، ص ‍ 140، ح 37.)
 كسى كه در امور زندگى خود با اهل معرفت مشورت كند، چنانچه درست و صحيح عمل كرده باشد مورد تعريف و تمجيد قرار مى گيرد و اگر خطا و اشتباه كند عذرش پذيرفته است .



 آيه شماره 13  از سوره مبارکه احقاف
إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا فَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ

همانا كسانى كه گفتند: پروردگار ما تنها خداست، سپس (بر ايمان و گفته خود) پايدارى كردند، هيچ بيمى بر آنان نيست و اندوهگين نخواهند شد.
به موقعيّت فعلى خود مغرور نشويم و صِرفِ اظهار ايمان را كافى ندانيم، بلكه استقامت بر آن و سرانجام و آينده را در نظر بگيريم. «قالوا ربّنا اللّه ثمّ استقاموا» (چنانكه حضرت يوسف پس از نجات از سختى‏ها و رسيدن به عزيزى مصر، فرمود: «توفّنى مُسلماً والحقنى بالصالحين»خدايا! مرا مسلمان بميران و با نيكان محشور گردان)
ايمان به خدا، خوف از ديگران را از بين مى‏برد. «ربّنا اللّه... لاخوف عليهم»
تنها كسانى از گذشته خود پشيمان نمى‏شوند كه همواره در راه خدا حركت مى‏كنند. «ربنّا اللّه ثم استقاموا... لا هم يحزنون»



آغاز عمليات كربلاي4(1365ش) - درگذشت استادشيخ حبيب الله «ذوالفنون» منجم و شاعر معاصر(1326ق) - روز ثبت احوال
 آغاز دهه حَسَنيه(دهه آخر صفر) - آغاز هفته وقف




على(ع): اجعَلْ هَمَّکَ لِمَعادِکَ تَصْلُحْ؛ کوشش و همت خود را مصروف آخرتت گردان، اصلاح می‌شوی. [1]
امام على(ع): الأنصافُ يرفعُ الخلاف و يُوجبُ الائتلاف؛ انصاف، اختلاف را رفع می کند و سبب الفت و دوستی می شود. [2]

پی نوشت :
1 . ميزان الحکمه، جلد 1، ص 58.
2 . غرر الحكم ، ص 394.



«صمد قلی‌زاده» جانباز جنگ تحمیلی و ذاکر آذری‌زبان بیش از 30 سال است که برای امام حسین (ع) مداحی و نوحه‌سرایی می‌کند. او می‌گوید که اشعار و مداحی مردم تبریز متفاوت از دیگر شهرها است، در تبریز دهه اول محرم غوغا می‌شود و انبوه شاخسی‌ها یا به فارسی شاه‌حسینی‌ها در خیابان می‌آیند.

شور و شعور حسینی باید با هم باشد

*بین اولین تا آخرین باری که به کربلا  مشرف شدید، تفاوتی احساس کردید؟

-اگر بگویم تفاوتی نداشت دروغ گفتم. مرتبه اولی کربلا رفتم وقتی قبر آقا سیدالشهدا (ع) را دیدم، گریه می‌کردم اما یک مرتبه احساس کردم غش کردم حالم قابل وصف نبود خودم متوجه نبودم چکار می‌کنم ولی بعدها دیگر این حال به من دست نداد.

یک عمری یا حسین (ع) گفتیم ولی اولین بار که انسان می‌خواهد برود فرق می‌کند، این هم به عدم شناخت سیدالشهدا (ع) برمی‌گردد، خدا توفیق بدهد  امام حسین (ع) را آن‌طور که هست بشناسیم، همیشه از خدا می‌خواهم شور حسینی به ما بدهد باید شور و شعور با هم باشد دراین صورت شناخت قوی می‌شود. سیدالشهدا (ع) را اگر شناختیم فرق نمی‌کند هر کجا هستیم و باشیم مسیر اهل بیت (ع) است، آنوقت می‌توانیم بگوییم که نوکر ابی عبدالله هستیم.

 



رسولُ اللّه ِ :   

لَو صَلَّيتُم حتّى تَكونُوا كالأوتارِ، و صُمتُم حتّى تَكُونُوا كالحَنايا، لَم يَقبَلِ اللّه ُ مِنكُم إلاّ بِوَرَعٍ ( ميزان الحكمة،ج 6،ص296)
 اگر چندان نماز بخوانيد كه چون چله كمان شويد ، و چندان روزه بگيريد كه مانند كمان درآييد ؛ خداوند از شما نپذيرد مگر آن كه همراه با پارسايى باشد.


درباره وبلاگ
به وبلاگ من خوش آمدید
موضوعات
آرشيو وبلاگ
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان ساحل ادب و آدرس samiapoor.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





انجمن وبلاگ نویسان جهرم