مقدمه :
از آنجائيكه زن بودن يك مسئوليت است نقش او وراي زن سنتي و زن متجدد است او شخصيت والاي ديگري بنام زن مسلمان دارد كه بر اين دو مي خروشد و از افق اين دو فراتر مي رود پس در اولين مرحله او بايد خودش را بشناسد و به زن بودنش افتخارنمايد او بايد آگاه باشد كه جامعه از زن مسلمان حجاب و تقوي مي خواهد نه زيبايي ، عفت و شرم مي خواهد نه قامت ، سازندگي مي خواهد نه ويرانگري .
اگر بپذيريم كه اساس و اصل صلاح وفساد انسان و جامعه تربيت است نقش تربيتي زن به تناسب واقعيات روحي وجسمي و موقعيت بيولوژيكي از جايگاه ويژه اي برخوردار است .
اوست كه با حجاب خود تربيت اين ملت و رشد استعدادهاي نهفته در جوانان و حركت اين انقلاب را با قدرت تعديل فكر و انتقال فكر وساختار فكري اسلامي به انجام مي رساند و در نهايت بايد يكي از دو راه را براي تربيت نسل آينده طي كند ، يا تربيت افرادي چون حضرت حسين (ع) براي انقلاب خون و قيام و با تربيت افرادي چون زينت (س) براي انقلاب پيام. چرا كه هر انقلابي پيامي دارد و محتاج پيام رساني . پيام آور خون حسين زينب (س) مي باشد كه با حجاب و عفاف خود رسالتي چنين عظيم را صادقانه بدوش كشيد .
اگر مي بينيم كه وظيفة « پوشش » به زن اختصاص يافته است از اين جهت است كه ملاك آن مخصوص زن است. زن مظهر جمال و مرد مظهر شيفتگي است . قهراً به زن بايد بگويند خود را در معرض نمايش قرار نده نه به مرد . لهذا با اينكه دستور پوشيدن براي مردان مقرر نشده است ، عملاً مردان پوشيده تر از زنان از منزل بيرون مي روند ، زيرا تمايل مرد به نگاه كردن و چشم چراني است نه به خودنمائي ، و برعكس تمايل زن بيشتر به خودنمايي است نه چشم چراني . تمايل مرد به چشم چراني بيشتر زن را تحريك به خودنمائي مي كند و تمايل به چشم چراني كمتر در زنان وجود دارد . لهذا مردان كمتر تمايل به خودنمائي دارند .
- معني لغوي حجاب : « 1- پرده ، ستر 2- نقابي كه زنان چهره ي خود بدان پوشاننده ، روبنده ، برقع 3- چادري كه زنان سرتاپاي خود را بدان پوشانند » ( معين ، 1371، ج1، ص1340)
- حجاب در قرآن : « هنگامي كه چيز
ادامه مطلب...