ابتدا سیری بر مساله ی حجاب و پوشش و فلسفه ی آن خواهیم داشت و سپس مساله ي عفاف را كه يكي از ابعاد آن پوشش است مورد توجه قرار مي دهيم.
قرآن كريم براي حجاب و پوشش اهداف ذيل رابيان مي كند
1.پوشاننده ي عورات زشتي ها و فضايح: "يواري سوءاتكم"اعراف/7
سواء جمع سوء عبارتست از:
چيزي كه ظهورش ناپسند است(1)
وآنچه انسان از ظهورش كراهت دارد(2)
كنايه از فروج(3) و زشتي ها.(4)
2.زينت و زيبايي و وسيله ي حسن حال وپيشرفت:"ريش"اعراف/26
اصل ريش مجموع پر و پرندگان است كه پوشش و لباس بدن آنهاست.(5)پري كه به انتهاي تير مي بندند كه به سرعت سير آن كمك مي كند، ريش نام دارد.(6)
علامه مصطفوي معتقد هستند:
ريش وسيله اي است كه به وسيله ي آن بلندي وپيشرفت حاصل مي شود مثل پر پرواز پرندگان.اين علو و ترقي مي تواند مادي يا معنوي وروحاني باشد.(7)
3.حفظ و نگهداري در گرما و (سرما):"تقيكم الحر"نحل/16
با پوشيدن لباس،بدن وپوست از گرما و به تبع آن از سرما محافظت مي شود و لباس چون سپري بدن را از سوزش سرما و گرما حفظ مي كند.
4.محافظ بدن از صدمه هاي جنگ و بلاها وسختي ها و خطرات:
"تقيكم باسكم لكم" نحل/81 و "وعلمناه صنعه لبوس لكم لتصحنكم من باسكم" انبيا/21
اين پوشش شامل زره و لباس هاي محافظ لمروزي هم ميشود
از همان ابتداي خلقت و در داستان حضرت آدم (ع)پوشش و تمايل بشر به پوشانيدن عورت خود، از سوي قرآن كريم مورد اشاره قرار گرفته است.
-----------------------------
پي نوشت
1.قاموس قرآن،به نقل از المنار،384/3.
2.الميزان،312/5.
3.مفردات راغب القرآن/253.
4.اقرب الموارد،593/1.
5.مونات/214.
6.لسان العرب،388/5.
7.التحقيق في كلمات القر آن،254/2.
منبع: پرنيان پاكدامني/كوله بار