ساحل ادب
ادبی-اجتماعی

پدر جان برای رسیدن به هر هدفی خصوصادست یافتن به اعتدال باید یاس ونومیدی را از خود دور کرد.

می گویند روزی شیطان تصمیم گرفت که از کار خود دست بکشد، بنا براین
اعلام کرد که می خواهد ابزارش را با قیمتی مناسب به فروش بگذارد.پس وسایل کارش
را به نمایش گذاشت که شامل خود پرستی، نفرت، ترس، خشم، حرص، حسادت ،شهوت ،
قدرت طلبی و می شد. اما یکی از این ابزار بسیار کهنه و کار کرده به نظر می
رسید و شیطان حاضر نبود که آن را به قیمت ارزان بفروشد. از او پرسید:  این
وسیله ی گران قیمت چیست؟ شیطان گفت: این نومیدی و افسردگی است. پرسیدند: چرا
این همه گران است؟گ شیطان گفت: زیرا این وسیله برای من بیش از بزار دیگر موثر
بوده است. هر گاه سایر وسایلم بی اثر می شوند فقط با این وسیله می توانم قلب
انسان ها را بگشایم و کارم را انجام دهم. اگر بتوانم کسی را وادارم که احساس
نا امیدی ، یاس، دلسردی، مطرود بودن و تنهایی کند می توانم هر چه که می خواهم
با او بکنم. من این وسیله را روی همه انسان ها امتحان کرده ام و به همین دلیل
این همه کهنه است .  پس هرگز مایوس و نومید مباش و بدان که خداوند و فرشتگان
از فراز عرش ناظر بر تلاش و تکاپوی تو هستند و این آگاهی که خداوند هر آن و در
هر کجا کترصد یاری رساندن به ماست. همانگونه که خود فرموده : پس هر گاه مرا
بخوانید من به شما نزدیکم هر گونه نومیدی را جان آدمی زدوده و امید و نشاط را
جایگزین آن می نماید و آنگاه در عوض آنکه مشکلات بزرگ خود را به خدا بگوییم به
مشکلات خواهیم گفت که چه خدای بزرگی داریم و با تلاش و امید و توکل همیشه کلید
برای گشودن قفل مشکلات خواهیم یافت حتی اگر آن کلید، آخرین کلیدی باشد که در
جیب داریم.



 شهادت و ایثار و بذل جان و مال و فرزند ، منزلتی است که هر کس را توان رسیدن به آن نیست . راه رسیدن را باید هموار ساخت . خودسازی و برداشتن موانع ، هموار نمودن راه است .

 



پدر جان،یکی دیگر از مکارم اخلاق که تو را در رسیدن به اعتدال یاری می کند" معاد" است.

خداوند متعال مي فرمايند: « خواسته و مال و فرزندان زيب زندگاني دنياست و بازمانده هاي شايسته ـ اعمال خير و نيك و ... ـ بهتر است نزد پروردگار تو به پاداش و بهتر است در آرزو. » (سوره كهف، آيه 46)

در قرآن كريم، بيش از ده بار به حساب رسي خداوند و سريع الحساب بودن او، اشاره شده است. و آن اينكه هر كس هر كاري انجام داده باشد، خداوند به حساب او رسيدگي خواهد كرد از جمله مي فرمايند:

« اليوم تجزي كل نفس بما كسب و ...: امروز هر كس بدآنچه فراهم كرده است. پاداش داده شود، امروز ستمي نيست. همانا خداوند است شتابنده در شمار و حساب » (سوره غافر، آيه 17)



پدر جان علی (ع)نمونه واسوه ی کامل عدالت است ،

و از گهر بار كلام حضرت علي (ع) است در داد يزدان:

« خدا در وعده هاي خود راستگوست و برتر از آن است كه به بندگان ستم كند، ميان مخلوقات به عدل و داد رفتار كرد و در اجراي احكام، عادلانه فرمان داد ... » (خطبه 185، فراز2)

حضرت علي‌ (ع) فرمايند: « گواهي مي دهيم كه خدا عادل است و دادگر، و دادرسي جدا       كننده ي حق و باطل.» (خطبه 214، فراز1)

در قرآن كريم نيز همانطور كه قبلاً اشاره نموديم، بيش از 41 بار، خداوند را از ستم و بيداد پاك مي داند. از جمله اين آيه ي بسيار گويا و تكان دهنده كه: « ان الله لا يظلم مثقال ذره و ... همانا خدا ستم نكند به سنگيني ذره اي و ... » (سوره نساء، آيه 40)

خداوند در قرآن كريم، بارها انسان را به دادگري دعوت مي فرمايد، و به سوي عدالت هدايت  مي كند، از جمله: « ان الله يامركم ان تودو الامانات الي اهلها و اذا حكمتم بين الانسان ان تحكموا بالعدل ...: همانا خدا فرمانتان دهد كه بازگردانيد امانت ها را به اهل آنها و اگر داوري كنيد ميان مردم آنكه به داد و عدل داوري كنيد ... » (سوره نساء، آيه 58)

چه دليلي بر دادگري خداوند، و پاك دانستن ذات اقدس او از ستم و بيدادگري مي توان يافت، جز كلام حق او، كه خود را از ستم و بيداد، پاك و منزه مي داند:

« ... و ما انا بظلام للعبيد ...: و من ستم كننده و بيدادگر نسبت به بندگان نيستم ...» (سوره ق، آيه 29)



 

" حق ناپذیری" یکی دیگر از ویژگی های استکبار است که یک نمونه اش مساله ی امروز هسته ای ماست.

آمریکا حقوق ملت ها را قبول نمی کند، یکی دیگر از شاخصه های استکبار مجاز شمردن جنایت نسبت به بشر است.



بيش از 41 بار در قرآن كريم، به آياتي بر مي خوريم كه خداوند را از هر گونه بيدادگري پاك و مبرا مي داند، كه به خواست خداوند و به فراخور، به آن آيات اشاره خواهيم كرد.

بي شك خداوندي كه امر به دادگري مي فرمايد و راستگوست، خود نيز دادگرست در قرآن كريم مي خوانيم: « و اقسطوا ان الله يحب المقسطين: و دادگري كنيدكه خداوند دادگران رادوست دارد. » (سوره قصص، آيه5)



در قرآن كريم و كلام بزرگان دين مكرر بر لزوم اعتقاد به عدل الهي و رعايت دادگري در حيات آدمي تأكيد شده است، از جمله قرآن كريم مي خوانيم:

« و بترسيد روزي را كه باز گردانيده شويد در آن به سوي خدا، پس به هر كس آنچه را كه فراهم كرده است، داده شود و ستم نشود. »(سوره بقره ، آیه 281)

و يا: « پس چگونه است هنگامي كه آنها را براي روزي گرد آوريم كه شكي در آن نيست و داده شود به هركس هر آنچه دست آورده است و ستم نشود. » (سوره آل عمران ، آیه 25)



پدر جان ، يكي از كارساز ترين اصول اعتقادي شيعه، باور داشتن عدل الهي و دادگري خداوند است. اصلي كه آدمي را از ستم باز مي دارد. چرا كه پيوسته خود را در محضر عدل الهي حاضر مي بينند كه ذره اي و مثقالي از اعمال خير و شر، بر او پوشيده و بدون حساب رسي نماند.

باور داشتن عدالت الهي و دادگري خداوند، دل را آرام مي بخشد كه هيچ ستمي بي پاسخ نخواهد ماند. و از مباني مهم روانشناسي فردي – اجتماعي در كاهش جنايات و جفاهاي آدمي است در ايجاد رابطه ي خود با ديگران، و رعايت حقوق فردي – اجتماعي.



دوستان سلام،

این قسمت از وبلاگ به مسابقه ی " به رنگ حماسه "اختصاص داده شده.

امیدوارم ، قدمی باشد در راه اهداف انقلاب .


درباره وبلاگ
به وبلاگ من خوش آمدید
موضوعات
آرشيو وبلاگ
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان ساحل ادب و آدرس samiapoor.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





انجمن وبلاگ نویسان جهرم