ساحل ادب
ادبی-اجتماعی

 
من ندیدم که کریمی به کرم فکر کند
به چه مقدار به زائر بدهم فکر کند
 
از شما خواستن عشق است ضرر خواهد کرد
هر که در وقت گدایی به رقم فکر کند
 
بهتر این است که زائر اگر آمد به حرم
دو قدم عشق بورزد ، سه قدم فکر کند
 
به کف صحن ، به گنبد،  به غم گوهرشاد
زیر این قبه به هستی ، به عدم فکر کند
 
به دو گلدسته دو تا ساق به دوش گنبد
به رواقی که شده پیش تو خم فکر کند
 
به چرا سال گذشته دو سه بار و امسال-
فقط این بار؟؟!!به این قسمت کم فکر کند
 
به خودش...نه به کسانی که به یادش آمد
چون که در آینه کاری حرم فکر کند
 
موقع دست به سینه شدن و عرض سلام
کربلایی شده هرکس به عَلَم فکر کند
 
چون که از باب جواد تو کسی داخل شد
خنده داراست که دیگر به قَسَم فکر کند
 
دیر وقتی ست که تا در حرمت دَم بدهد
جای دَم حضرت عیسی به دو دَم فكر کند
 
بهترین نوع زیارت شده اینکه امشب-
هم کسی گریه کند پيش تو ، هم فکر کند



 آيه شماره 19  از سوره مبارکه جاثيه
إِنَّهُمْ لَن يُغْنُوا عَنكَ مِنَ اللَّهِ شَيئًا وإِنَّ الظَّالِمِينَ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاء بَعْضٍ وَاللَّهُ وَلِيُّ الْمُتَّقِينَ

آنان هرگز در برابر خداوند از تو دفاع نخواهند كرد و البتّه ستمگران ياور يكديگرند و خداوند يار افراد با تقواست.



امام حسن عسكري(ع) :   

کَفاکَ أدبا تَجنُّبُکَ ما تَکرهُ مِن غَيرکَ.(مسند الامام العسکري، ص288)
 در مقام ادب همين بس که آنچه براي ديگران نمي پسندي، خود از آن دوري کني.



حمله موشكي رژيم صدام به دزفول(1361ش) - لغو انحصار خريد و فروش تنباكو از شركت انگليسي رژي، در پي انتشار فتواي فقيه مجاهد آيت الله ميرزا محمدحسن شيرازي(1270ش)
 درگذشت فقيه بزرگوار ايت الله سيدمحمد هاشم خوانساري چهارسوقي(1279ق)



وسواس

وسوسه در فرهنگ عمید به معنای وسواس پیدا کردن، بد اندیشیدن، پیدا شدن اندیشه‌ی بد در دل انسان و تحریکات شیطانی به کار رفته است. در روان‌شناسی، وسواس فکر، کلمه یا تصویری است که به رغم اراده‌ی انسان به هشیاری او هجوم می‌آورد و سازمان روحی و روانی او را تحت سیطره خود قرار می‌دهد و اضطراب گسترده‌ای را در فرد برمی‌انگیزد.
وسواس دو قسم است: وسواس فکری و وسواس عملی (شستشوهای مکرر و ...) این وسواس می‌تواند جنبه‌ی وراثتی، بیماری‌های عضوی و یادگیری از دیگران مخصوصاً والدین داشته باشد.
هر وسواسی نابهنجار نیست؛ چون نوعی وسواس در برخی از کارهای روزمره‌ی زندگی همه‌ی افراد وجود دارد که تا حدودی باعث دقت در کارها و پیشرفت است.
ما می‌توانیم وسواس‌های نابهنجار روان شناختی را با ویژگی‌های زیر بشناسیم:
- جنبه‌ افراطی، نامعقول، اجباری (فشار از درون است نه از بیرون) و نامتناسب دارند.
- انصراف از آنها مشکل است.
-درماندگی مشخصی را در فرد باعث می‌شود.
-دقت قابل ملاحظه‌ای را به خود اختصاص می‌دهد.
- بازده فعالیت‌های روزمره را تحت تأثیر قرار می‌دهد. [1]

پی نوشت :
[1]
http://zndgiearam.persianblog.

 



امام الباقر(ع) :   

إيّاكَ و التَّوانِيَ فيما لا عُذرَ لكَ فيهِ ، فإلَيهِ يَلجَأُ النّادِمُونَ . ( ميزان الحكمة ، ج 10، ص134)
 از سستى كردن در آنچه كه تو را در آن عذرى نيست بپرهيز؛ زيرا كه پشيمانان به اين خصلت پناه مى برند.



روز وحدت حوزه و دانشگاه - درگذشت خطيب و واعظ كبير محمدتقي فلسفي(1377ش) - شهادت آيت الله دكتر محمد مفتح(1358ش)
 ابتداي بيماري پيامبر(ص) كه منجر به رحلت ايشان شد



                                        «الهی وای بر من اگر دانستنم رهزنم گردد وکتابم حجابم» 

زبان فارسی 2         فعل مجهول (درس دهم)          نام و نام خانوادگی:          نام دبیر: سمیع پور

 

1-زمان کدام فعل  «ماضی التزامی مجهول» است ؟

الف)خریده بشوند             ب)خریده باشند            پ)خریده شده باشند                    ت)خریده می شوند

 

2-صورت مجهول فعل « می آورند » در کدام گزینه آمده است ؟

الف)آورده می شدند              ب)آورده بشوند         پ)آورده می شوند        ت)آورده شدند       

 

3-مجهول فعل جمله « دبیر ورزش ،آن ها را به تماشای مسابقه خواهد آورد» کدام است ؟

الف)آورده خواهد شد                ب)آورده شدند                پ)آورده خواهند شد               ت)آورده می شود 

 

4-در مورد فعل « ساخته نمی شود » کدام گزینه درست است ؟

الف) ماضی استمراری -گذرا-وجه اخباری -مجهول                  ب)ماضی نقلی -ناگذر -وجه اخباری -مجهول

ت)مضارع اخباری -گذرا -وجه اخباری -مجهول                     ث)ماضی استمراری -ناگذر -وجه التزامی -مجهول

 

5-ساختار مجهول سوم شخص مفرد در مضارع التزامی ازمصدر« دویدن » کدام است ؟

الف)دارد دوانده می شود             ب)شاید دویده شود            پ)شاید دوانده شده باشد        ت)دوانیده بشود 

 

6-ساختار مجهول سوم شخص مفرد درمضارع مستمر از مصدر « جوشیدن » کدام است ؟

الف) دارد جوشانده می شود    ب)شاید جوشانده شود            پ)شاید جوشیده شود        ت)داشت جوشانیده می شد  

 

7-ماضی التزامی مجهول کدام است ؟(کنکور تجربی 72)

الف)دیده شده باشند     ب)دیده می شوند               پ)دیده شوند             ت)دیده باشند   

 

8-« داشت نوشته می شد » چه نوع فعل ماضی است ؟ (کنکور ریاضی 72)

الف)مستمر              ب)استمراری              پ)التزامی                 ت)بعید        

 

9-در کدام گزینه به ترتیب ساخت های  «مضارع التزامی » ، «ماضی نقلی » و« مضارع اخباری » آمده است ؟

الف)بنویسی -نوشتم -داریم می نویسیم           ب)رفته باشم -رفته اند - داریم می رویم 

پ)بگوید -گفته ایم -می گفتم                      ت)بنویسم -نوشته اید- می نویسیم  

 

10-فعل کمکی که درفعل مجهول به کار می رود از چه مصدری ساخته می شود؟

الف)بودن         ب)شدن                          پ)خواستن                ت)داشتن

                                                                                                                               »  مو فق باشید »                                           



آيه شماره 8  از سوره مبارکه جاثيه
يَسْمَعُ آيَاتِ اللَّهِ تُتْلَى عَلَيْهِ ثُمَّ يُصِرُّ مُسْتَكْبِرًا كَأَن لَّمْ يَسْمَعْهَا فَبَشِّرْهُ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ

كافر گناهكارى كه) آيات خدا را كه پيوسته بر او تلاوت مى‏شود، مى‏شنود ولى همچون كسى كه آنها را نشنيده متكبّرانه (بر انحراف خود) اصرار مى‏ورزد، پس او را به عذابى سخت بشارت ده.
اول تبليغ، بعد تهديد. قرآن به كسى «هلاك باد» مى‏گويد كه اول آيات خود را به گوش او رسانده است. «يسمع آيات اللّه... كان لم يسمعها... عذاب اليم»
بدتر از بى‏اعتنايى به حقّ، اصرار بر آن و روحيّه استكبار است. «يصرّ مستكبراً»
علامت تكبّر، بى‏اعتنايى به سخن حقّ است. «مستكبراً كان لم يسمعها»



نکوهش بی‌جا

سیر، یک روز طعنه زد به پیاز *** که تو مسکین چقدر بد بويي!
گفت، از عیب خویش بی‌خبری *** زان ره از خلق، عیب میجويی
گفتن از زشترويی دگران *** نشود باعث نکورويی
تو گمان می‌کنی که شاخ گلی *** به‌صف سرو و لاله میرويی
یا که همبوی مشک تاتاری *** یا ز ازهار باغ مینويی
خویشتن، بی‌سبب بزرگ مکن *** تو هم از ساکنان این کويی
ره ما، گر کج است و ناهموار *** تو خود، این ره چگونه میپويی
در خود، آن به که نیک‌تر نگری *** اول، آن به که عیب خودگويی
ما زبونیم و شوخ جامه و پست *** تو چرا شوخ تن نمی‌شويی


درباره وبلاگ
به وبلاگ من خوش آمدید
موضوعات
آرشيو وبلاگ
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان ساحل ادب و آدرس samiapoor.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





انجمن وبلاگ نویسان جهرم