ساحل ادب
ادبی-اجتماعی

                                                                                         به نام خدا

آزمون هماهنگ ادبیات 1          7 /3/ 1384ساعت شروع امتحان    8صبح

الف)بیان معنی شعرونثر(6نمره)

1-خانه ها از دل خاک در آمده بودند. ................................................................................................................................................25/

2-سه ماه بود که موی سر باز نکرده بودیم .......................................................................................................................................25/

3-معلم رنگ را نگارین می ریخت .....................................................................................................................................................25/

4-سمک و آتشک نگاه می داشتند ....................................................................................................................................................25/

5- هرآن سرگرانی که من کردم اول           جهان کرد از آبیشترسرگرانی.................5/

6-خدا آن ملتی را سروری داد                 که تقدیرش به دست خویش بنوشت........5/

7-سخن نه بر جایگاه ،اگرچه خوب باشد ،زشت نماید........................................................5/

8-مرد پارسی دست تنگ بود و وسعتی نداشت که حال مرا مرمتی کند.....................75/

9-مرامشاطه ی صبح وزینت بخش ریاحین و ازهار می نامند..........................................75/

10 چون رایت عشق آن جهان گیر                  شد چون مه لیلی آسمان گیر.......... 1

11-خرامان بشد سوی آب روان                    چنان چون شده باز جوید روان.............1

...ب)معنی لغت (2نمره)

معنی واژه های مشخص شده را بنویسید.

1-بنشاند چو ماه در یکی مهد             2-خدایی اوراست درخورنده          3-غدر نکند و خیانت نیندیشد.

4-مساجد نزدیک بود به دارالاماره        5-معلم مشوش بود .              6-به زبان تازی گفتم

7-پرندگان از مواهب طبیعت برخوردار می شوند.              8-زیب از بنفشه دارد و از نازبوی بوی

.........................................................................................................................................................................................................................

پ)دانش های ادبی(3نمره)

1-در جمله ی «نه هرکه به قامت مهتر به قیمت بهتر »چه آرایه ی ادبی به کار رفته است ؟............25/

2-درادبیات غرب به نمایشی که تصویر ناکامی اشخاص برجسته است...........می گویند...........................25/

3-دو موضوع قالب چهار پاره را نام ببرید. ..............................5/

4-غزل اجتماعی در چه دوره ای در ایران رواج یافت ؟یک شاعر از این دوره نام ببرید................................5/

 5-- دو ویزگی مهم شعر سهراب سپهری را بنویسید...............................................................5/

6-پدید آورندگان این آثاررا بنویسید.    الف)بحر در کوزه               ب)نوای کوهسار.........................5/

7-در بیت زیر«مشبه »و«مشبه به»را مشخص کنید................................................................................5/

زسم اسب می چرخید برخاک                           به سان گوی خون آلود سرها

(البته این بیت در کتاب چاپ 90 حذف شده است.)

.............................................................................................................................................................................................................................

 ت)درک مطلب (4نمره)

با توجه به شعر و متن زیر به پرسش ها پاسخ دهید:

الف)من تفنگم در مشت /کوله بارم بر پشت/بند پوتینم را محکم می بندم.پسرم می پرسد :/تو چرا  می جنگی؟/با تمام دل خود می گویم :/تا چراغ از تو نگیرد دشمن.

1-«بند پوتین را محکم بستن » کنایه از چیست؟

2-منظور شاعر از چراغ چیست؟

ب) :بار اول که پیر مرد را دیدم در کنگره نویسندگانی بود که خانه فرهنگ شوروی در تهران علم کرده بود ،دیگر شعرا کاری به کار او نداشتند .من هم که شاعر نبودم و توی جماعت بر خورده بودم.به همین طریق بودکه دست آخر با حقارت زنگی هامان اخت شد.هم چون مروارید در دل صدف کج و کوله ای سال ها بسته ماند.

3)منظورنویسنده از«پیرمرد» چه کسی است ؟............................................................................(5/)

4)«علم کرده بود»یعنی چه؟.........................................................................................................(5/)

5-«توی جماعت بر خورده بودم»به چه معناست ؟.................................................................(5/)

6-نویسنده این متن کیست؟..................................................................................................(5/)

7)منظور نویسنده از جمله ی«هم چون مروارید در دل  صدف کج وکوله ای سال ها بسته ماند.»چیست ؟...(5/)

8-در مصراع «چو رخت خویش بر بستم از این خاک »،«رخت بر بستند»کنایه از چیست؟......................(5/)

...............

ج)حفظ شعر (1نمره)(البته دربارم نمره جدید حفظ شعر2نمره وخودآزمایی3نمره ا ست )

   جاهای خالی راپرکنید:

1-فراش خزان ورق بیفشاند                     .............................................               (5/)

2-درآن نوبت که بندد دست ................به پای سرو کوهی دام/گرم یاد آوری یا نه،من از....................نمی کاهم(5/ )

                                                             «موفق باشید»     



                                                  "  به نام خدا"

        نام و نام خانوادگی:               زبان فارسی 2         درس8   دبیر:سمیع پور  دبیرستان معارف جهرم 

1-در کدام مصراع فعل ربطی(اسنادی) وجود دارد؟(سراسری65)

الف) به پیش جهان آفرین شد نخست                                        ب) خرامان بشد سوی آب روان

پ) وزان آبخور شد به جای نبرد                                         ت) سپس به مکتب حکمت حکیم شد لقمان

2-در کدام مصدر" بن مضارع" موجود است؟(سراسری67)

الف) آفریدن                   ب) خواستن                    پ) دویدن               ت) گفتن

3-زمان افعال مشخص شده در کدام گزینه با سایر گزینه ها متفاوت است؟(سراسری81)

الف) از این نامداران گردن کشان                                کسی هم برد نزد رستم نشان

ب) بخواهد هم از تو پدر کین من                                 چو بیند که خاک است بالین من

پ) چه داریم از جمال خویش مهجور                              رها کن تا تو را می بینم از دور

ت) دل من همی بر تو مهر آورد                                   همی آب شرمم به چهر آورد

4- صیغه ی سوم شخص مفرد ماضی استمراری همه ی کلمه ها ی زیر به جز.......با صیغه ی دوم شخص جمع مضارع اخباری آن یکسان است.(سراسری ریاضی 78)

الف) بردن                        ب) پریدن                     پ )جهیدن                          ت)طلبیدن

 

5- شکل ظاهری صیغه ی سوم شخص مفرد ماضی استمراری کدام مصدر با صیغه ی دوم شخص جمع مضارع اخباری آن یکسان است ؟ (سراسری تجربی 79)

الف) افزودن                 ب) افراشتن                     پ) سنجیدن                    ت) ساختن

 

6- در کدام بیت" خواهد" فعل معین(کمکی) است؟(سراسری 63)

الف) آنچه بینی دلت همان خواهد                 وانچه خواهد دلت همان بینی

ب) ارغوان جام عقیقی به چمن خواهد داد      چشم نرگس به شقایق نگران خواهد شد

پ) بخواهد هم از تو پدر کین من               چو بیند که خاک است بالین من  

ت) چون گدایی چیز دیگر نیست جز خواهند گی       هر که خواهد گر سلیمان است و گر قارون گداست    

                                                                                      " موفق و پیروز باشید"    



قدرت تغییر

یک روز وقتى کارمندان به اداره رسیدند، اطلاعیه بزرگى را در تابلوى اعلانات دیدند که روى آن نوشته شده بود: دیروز فردى که مانع پیشرفت شما در این شرکت بود درگذشت. شما را به شرکت در مراسم تشییع جنازه که ساعت ١٠ در سالن اجتماعات برگزار مى‌شود دعوت مى‌کنیم. در ابتدا، همه از دریافت خبر مرگ یکى از همکارانشان ناراحت مى‌شدند امّا پس از مدتى، کنجکاو مى‌شدند که بدانند کسى که مانع پیشرفت آن‌ها در اداره مى‌شده که بوده است. این کنجکاوى، تقریباً تمام کارمندان را ساعت١٠ به سالن اجتماعات کشاند رفته رفته که جمعیت زیاد مى‌شد هیجان هم بالا مى‌رفت. همه پیش خود فکر مى‌کردند: این فرد چه کسى بود که مانع پیشرفت ما در اداره بود؟ به هر حال خوب شد که مرد! کارمندان در صفى قرار گرفتند و یکى یکى نزدیک تابوت مى‌رفتند و وقتى به درون تابوت نگاه مى‌کردند ناگهان خشکشان مى‌زد و زبانشان بند مى‌آمد. آینه‌اى درون تابوت قرار داده شده بود و هر کس به درون تابوت نگاه مى‌کرد، تصویر خود را مى‌دید. نوشته‌اى نیز بدین مضمون در کنار آینه بود: تنها یک نفر وجود دارد که مى‌تواند مانع رشد شما شود و او هم کسى نیست جز خود شما. شما تنها کسى هستید که مى‌توانید زندگى‌تان را متحوّل کنید. شما تنها کسى هستید که مى‌توانید بر روى شادى‌ها، تصورات و موفقیت‌هایتان اثر گذار باشید. شما تنها کسى هستید که مى‌توانید به خودتان کمک کنید… زندگى شما وقتى که رئیستان، دوستانتان، والدینتان، شریک زندگى‌تان تغییر کنند تغییر نمی کند زندگى شما تنها فقط وقتى تغییر مى‌کند که شما تغییر کنید، باورهاى محدود کننده خود را کنار بگذارید و باور کنید که شما تنها کسى هستید که مسئول زندگى خودتان مى‌باشید. جهان هر کس به اندازه‌ی وسعت فکر اوست. [1]

پی نوشت :

[1] . نرم افزار نیش ها و نوش ها، سایت اسک دین دات کام.



رسول اللّه(ص) :   

قالُوا [الحَوارِيّونَ لعيسى ]: يا رُوحَ اللّه ِ، فمَن نُجالِسُ إذا ؟ قالَ : مَن يُذَكِّرُكُمُ اللّه َ رُؤيَتُهُ ، و يَزيدُ في عِلْمِكُم منطِقُهُ ، و يُرَغِّبُكُم في الآخِرَةِ عَمَلُهُ .( تحف العقول ، ص44)
 حواريان به عيسى عرض كردند: يا روح اللّه ! با چه كسى همنشين شويم؟ فرمود: با آن كه ديدارش شما را به ياد خدا اندازد و گفتارش بر دانش شما بيفزايد و كردارش شما را به آخرت ترغيب كند.



 آيه شماره 15  از سوره مبارکه احقاف
وَوَصَّيْنَا الْإِنسَانَ بِوَالِدَيْهِ إِحْسَانًا حَمَلَتْهُ أُمُّهُ كُرْهًا وَوَضَعَتْهُ كُرْهًا وَحَمْلُهُ وَفِصَالُهُ ثَلَاثُونَ شَهْرًا حَتَّى إِذَا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَبَلَغَ أَرْبَعِينَ سَنَةً قَالَ رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَصْلِحْ لِي فِي ذُرِّيَّتِي إِنِّي تُبْتُ إِلَيْكَ وَإِنِّي مِنَ الْمُسْلِمِينَ

و ما انسان را سفارش كرديم كه به والدين خود نيكى كند، مادرش او را با سختى حمل كرد و با سختى به دنيا آورد و دوران حمل تا از شير گرفتنش سى ماه (به طول كشد)، تا آنگاه كه به رشد كامل رسد و چهل ساله شود، گويد: پروردگارا! مرا توفيق ده تا نعمتى را كه بر من و بر پدر و مادر من لطف كردى، شكرگزارى كنم و عمل شايسته‏اى انجام دهم كه تو آن را بپسندى و فرزندانم را براى من صالح و شايسته گردان، همانا من 



ادامه مطلب...


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 4 دی 1392برچسب:, :: 5:42 :: توسط : زرین

شهادت مجاهد نستوه آيت الله آقانورالله نجفي اصفهاني(1306ش) - روز ثبت احوال
 صدور توقيع شريف امام زمان(عج) براي شيخ مفيد(420ق)
 ميلاد حضرت مسيح(ع) - عيد كريسمس



 

بارم بندي دروس تاريخ ادبيات ايران وجهان(1) و (2)


ـ ارزشيابي مستمر (تاريخ ادبيات يران و جهان 1 و2 )
:
_ پژوهش (10 نمره )
_ پرسش هاي كلاسي(4 نمره )
_ آزمون كتبي (5 نمره )
_ تهيه دفتر ( 1 نمره )

-ارزشيابي پاياني تاريخ‌ادبيات ايران‌وجهان (1) :

شماره درس نوبت اول نوبت دوم شهريور  
1 1 0.25 0.5
2 1 0.25 0.5
3 1.5 0.5 0.5
4 1 0.5 0.5
5 2 0.5 0.5
6 2 0.5 0.75
7 1.5 0.5 0.75
8 1.5 0.25 0.5
9 2 0.5 1
10 1.5 0.25 0.5
11 - 1 1
12 - 1 1
13 - 2 1
14 - 2 1.5
15 - 1.25 1
16 - 1.25 1
17 - 1.5 1.5
18 - 1 1
19 1.5 0.25 0.5
20 1.5 0.25 0.75
21 1 0.25 0.75
22 1 0.25 0.5
23 - 1 0.75
24 - 0.5 0.25
25 - 1.25 0.75
26 - 1.25 0.75
جمع 20 20 20

تذكر :
نمونه ها براي مطالعه آزاد مي باشد .
درنوبت اول ازدرس 1 تا10 و از درس 19 تا 22ودر نوبت دوم از درس 11 تا18 واز درس 23 تا آخر تدريس شود .


ارزشيابي پاياني تاريخ ادبيات ايران وجهان(2)

 

شماره درس نوبت اول نوبت دوم شهريور  
1 1.5 0.5 1
2 1.5 0.25 0.5
3 1.5 0.5 0.75
4 2 0.5 1
5 1.5 0.25 0.5
6 1.5 0.5 0.5
7 1.5 0.25 1
8 1 0.25 1
9 1 0.25 1
10 1 0.25 0.5
11 1 0.5 0
12 - 1.5 1
13 - 1.5 1
14 - 2 1.5
15 - 1.5 1
16 - 2 1
17 - 1 0.5
18 - 1.5 0.5
19 1.5 0.25 0.5
20 1.5 0.25 075
21 2 0.5 1
22 - 1.5 1
23 - 1 0.5
24 - 1.5 1.25
جمع 20 20 20
توجه : در نوبت اول از درس 1 تا 11 و از درس 19 تا 21 و در نوبت دوم از درس 12 تا 18 و از درس 22 تا آخر تدريس شود .




بارم بندي درس آرايه هاي ادبي

الف _ارزشيابي مستمر:


- تمرين هاي كتاب (6 نمره)
_ پرسش هاي شفاهي (5 نمره)
—شركت در فعاليت هاي كلاسي (3 نمره)
—آزمون كتبي (5 نمره)
—تهيه ي دفتر (1 نمره)

ب- ارزشيابي پاياني

 

شماره دروس

نوبت اول
نوبت دوم و شهريور
 
1
0.5
1.5
2
0.5
3
0.5
4
0.5
5
0.5
6
0.5
7
0.5
8
2.5
2
9
2.5
10
2.5

3.5

11
2.5
12
2
13
2
2
14
2.5
15
-
1
16
-
1
17
-
1.5
18
-
2
19
-
0.5
20
-
1
21
-
1
22
-
1
23
-
1
24
-
0.5
25
-
0.5
جمع
20
 20



بارم بندي وبودجه بندي كتاب هاي ادبيات فارسي(1)،(2)و(3) عمومي و تخصصي

جدول بودجه بندي تدريس كتاب هاي ادبيات فارسي در نوبت اول و دوم

 

نام كتاب

درس هاي نوبت اول
درس هاي نوبت دوم
 
ادبيات فارسي (1)
1 تا 11
12 تا 24
ادبيات فارسي (2)
1 تا 11
12 تا 24
ادبيات فارسي (3) عمومي
1 تا 11
12 تا 23
ادبيات فارسي (3) علوم انساني
1 تا 13
14 تا 27

ارزشيابي مستمر :

_ قرائت وفهم متون ( 6 نمره )
_ فعاليت هاي كلاسي (2 نمره )
_ پرسش هاي كلاسي ( 3 نمره )

_ حفظ شعر ( 3 نمره )
_ آزمون كتبي ( 5 نمره )
_ تهيه ي دفتر (1 نمره )

 

ارزشيابي پاياني كتاب هاي ادبيات فارسي (1) و (2 ) :

 

موضوع

نوبت اول
نوبت دوم
شهريور
نيمه اول كتاب
نيمه دوم كتاب
بيان معني شعر و نثر
6
2
4
6
معني لغت
2
0.5
1.5
2
درك مطلب
4
1
3
4
دانش هاي ادبي
3
0.5
2.5
3
خود آزمايي
3
1
2
3
حفظ شعر
2
-
2
2
جمع
20
20
20
ب _ارزشيابي پاياني كتاب هاي ادبيات فارسي (3)عمومي وتخصصي:

 

موضوع

نوبت اول
نوبت دوم و شهريور
بيان معني شعر و نثر
6
6
معني لغت
2
2
درك مطلب
4
4
دانش هاي ادبي
3
3
خود آزمايي
3
3
حفظ شعر
2
2
جمع
20
20

تذ كرات :

1_ براي معني شعر ونثر 6 نمره در سيزده مورد انتخاب شود(دو مورد 1 نمره ، دو مورد 75/0 ، سه مورد 5/0 وچهار مورد25/0 نمره) .
2_ از طرح لغات خارج از جمله پرهيز شود .
3_ مقصود از درك مطلب، دادن يك مطلب از درس هاي كتاب و طرح چند سؤال از محتواي آن است .
4_ 5- در طرح سؤال سعي شود علاوه بر استفاده از خود آزمايي هاي كتاب از نمونه هاي مشابه نيز استفاده شود. مقصود از دانش هاي ادبي ، تاريخ ادبيات و در آمد درس ها (1.5 نمره) ،بياموزيم و آرايه هاي ادبي (1.5 نمره) است .



بارم بندي و بودجه بندي كتاب هاي زبان فارسي (1) ، (2) و (3) عمومي و تخصصي

 

نام كتاب درس هاي نوبت اول درس هاي نوبت دوم  
زبان فارسي (1) 1 تا 14 15 تا 28
زبان فارسي (2) 1 تا 14 15 تا 28
زبان فارسي (3)
عمومي
1 تا 12 13 تا 24
زبان فارسي (3)
علوم انساني
1 تا 14 15 تا 27



جدول بودجه بندي تدريس كتاب هاي زبان فارسي در نوبت اول و دوم

ارزشيابي مستمر :
- املاي تقريري (10 نمره)
ـ فعاليت هاي كلاسي ( 2 نمره)
ـ پرسش هاي كلاسي ( 2 نمره)
ـ آزمون كتبي (4 نمره )
ـ تهيه ي دفتر ( 2 نمره )


ارزشيابي پاياني كتاب هاي زبان فارسي (1) و (2)

 

موضوع نوبت اول

نوبت دوم

شهريور
نيمه اول كتاب نيمه دوم كتاب
نگارش 5 1 4 5
دستور 8 2 6 8
زبان شناسي 4 1 3 4
املاي و بياموزيم 3 1 2 3
جمع 20 20 20

ارزشيابي پاياني كتاب هاي زبان فارسي (3) عمومي و تخصصي


موضوع نوبت اول نوبت دوم و شهريور
نگارش 5 5
دستور 8 8
زبان شناسي 4 4
املاي و بياموزيم 3 3
جمع 20 20


درباره وبلاگ
به وبلاگ من خوش آمدید
موضوعات
آرشيو وبلاگ
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان ساحل ادب و آدرس samiapoor.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





انجمن وبلاگ نویسان جهرم