ساحل ادب
ادبی-اجتماعی

 

 

مقدمه :

از آنجائيكه زن بودن يك مسئوليت است نقش او وراي زن سنتي و زن متجدد است او شخصيت والاي ديگري بنام زن مسلمان دارد كه بر اين دو مي خروشد و از افق اين دو فراتر مي رود پس در اولين مرحله او بايد خودش را بشناسد و به زن بودنش افتخارنمايد او بايد آگاه باشد  كه جامعه از زن مسلمان حجاب و تقوي مي خواهد نه زيبايي ، عفت و شرم مي خواهد نه قامت ، سازندگي مي خواهد نه ويرانگري .

اگر بپذيريم كه اساس و اصل صلاح وفساد انسان و جامعه تربيت است نقش تربيتي زن به تناسب واقعيات روحي وجسمي و موقعيت بيولوژيكي از جايگاه ويژه اي برخوردار است .

اوست كه با حجاب خود تربيت اين ملت و رشد استعدادهاي نهفته در جوانان و حركت اين انقلاب را با قدرت تعديل فكر و انتقال فكر وساختار فكري اسلامي به انجام مي رساند و در نهايت بايد يكي از دو راه را براي تربيت نسل آينده طي كند ، يا تربيت افرادي چون حضرت حسين (ع) براي انقلاب خون و قيام و با تربيت افرادي چون زينت (س) براي انقلاب پيام. چرا كه هر انقلابي پيامي دارد و محتاج پيام رساني . پيام آور خون حسين زينب (س) مي باشد كه با حجاب و عفاف خود رسالتي چنين عظيم را صادقانه بدوش كشيد .

اگر مي بينيم كه وظيفة‌ « پوشش » به زن اختصاص يافته است از اين جهت است كه ملاك آن مخصوص زن است. زن مظهر جمال و مرد مظهر شيفتگي است . قهراً به زن بايد بگويند خود را در معرض نمايش قرار نده نه به مرد . لهذا با اينكه دستور پوشيدن براي مردان مقرر نشده است ، عملاً مردان پوشيده تر از زنان از منزل  بيرون مي روند ، زيرا تمايل مرد به نگاه كردن و چشم چراني است نه به خودنمائي ، و برعكس تمايل زن بيشتر به خودنمايي است نه چشم چراني . تمايل مرد به چشم چراني بيشتر زن را تحريك به خودنمائي مي كند و تمايل به چشم چراني كمتر در زنان وجود دارد . لهذا مردان كمتر تمايل به خودنمائي دارند .

- معني لغوي حجاب :  « 1- پرده ، ستر    2- نقابي كه زنان چهره ي خود بدان پوشاننده ،  روبنده ، برقع  3- چادري كه زنان سرتاپاي خود را بدان پوشانند » ( معين ، 1371، ج1، ص1340)       

- حجاب در قرآن : « هنگامي كه چيز



ادامه مطلب...


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 21 بهمن 1392برچسب:, :: 9:31 :: توسط : زرین

ردیف

 

زبان فارسی پیش   دروس14تا18

ابیات زیر را بخوانید و به سوالات پاسخ دهید :

 

1-اگر پای در دامن آری چو کوه            سرت زاسمان بگذرد در شکوه

 

2-صدف وار گوهرشناسان راز             دهن جز به لولو نکردند باز

 

3-صد انداختی تیر و هر صد خطاست       اگر هوشمندی یک انداز و راست

 

4-چرا گوید آن چیز در خفیه مرد             که گر فاش گردد شود روی زرد

 

5-درون دلت شهربند است راز                  نگر تا نبیند در شهر باز

 

6-از آن مرد دانا دهان دوخته است          که بیند که شمع از زبان سوخته است

 

7-نباید سخن گفت ناساخته               نشاید بریدن نینداخته

 

8-کم آواز هرگز نبینی خجل          جوی مشک بهتر که یا توده گل

 

-  معادل مثل" گزنکرده پاره کردن " در کدام بیت دیده می شود/

 

-          در ابیات بالا دو نماد خاموشی را مشخص کنید.

 

-          مفهوم "کم گوی و گزیده گوی چون در" در کدام بیت دیده می شود؟

 

-          ابیات بالا از کدام نوع شعر تعلیمی است؟

 

-          کنایه ها و استعاره های  به کار رفته در ابیات بالا را پیدا کنید ومفهوم آن ها را بنویسید.

 

................................................................................................................................

 

در مصراع " گفت جرم راه رفتن نسیت/  ره هموار نیست " نا همواری راه به کدام مساله ی اجتماعی دلالت می کند؟

 

عبارت " گفت دیناری بده پنهان و خود را وا رهان" به کدام پدیده ی اجتماعی زمان اشاره دارد؟

 

-          ایهام و کنایه به کار رفته در بیت " گفت : آگه نیستی کز سر در افتادت کلاه  گفت: در سر عقل باید بی کلاهی عار نیست " را مشخص کنید

 

-          در دیوان پروین از248 قطعه ..........شعر حالت منظره دارد.

 

-          بوستان یا ........در سال.........  بر وزن.......... در ........باب نوشته شد

 

-          عبارت های زیر را معنی کنید :

 

-          آن روز که من سر چوب پاره سرخ کنم تو جامه ی اهل صورت پوشی

 

-          یا بابکر دست برنه که ما قصد کاری عظیم کردیم .

         

 

             

نمره

 



دهه ی مبارک فجر به کامتان شیرین باد ،ای ایرانیان غیور

نفرین برآمریکا که دست از دشمنی باما برنمی دارد،نفرین بر تو وبرهمه ی حامیان تو ای آمریکا

تو آمریکای شیطان پیشه هستی

نماد کینه ی دیرینه هستی

حسودی ،دشمنی با ملت ما

تو بی اصل و نسب ،بی ریشه هستی

                                 



 

با سمه تعالی

نام و نام خانوادگی :                    دبیرستان :معارف جهرم               دبیر:سمیع پور

در جملات زیر متمم های اسم را پیدا کنید و نام آن ها را بنویسید :

۱-به ملاقات اغیار علاقه ای نشان نمی داد.

۲-او به گردش در طبیعت علاقه ای نشان نمی داد.

۳-ما با دقت به طبیعت می نگریم.

۴-علی از حسن داناتر است.

۵-برادرم در این کار مهارت دارد.

۶-من بر ریاضی تسلط دارم.

۷-ما از تجربه های شما استفاده کردیم.

۸-لشکرکشی های محمود به هندوستان را غزوات نمیده اند.

 

 

 



ادامه مطلب...


ارسال شده در تاریخ : جمعه 13 بهمن 1392برچسب:, :: 7:2 :: توسط : زرین

زمانی که انقلاب پیروز شد ، دوم دبیرستان بودم ،هرگز فراموش نخواهم کرد، اولین بار که در تظاهرات شرکت کردم،ازدم در مدرسه به راه افتادیم و شعار می دادیم : ایران شده فلسطین ، مردم چرا نشستین،

یا:ای زن به تو از فاطمه این گونه خطاب است ، ارزنده ترین زینت زن حفظ حجاب است ویا برادران شعار می دادند:

خواهرم حجاب تو سنگر است.

و خواهران پاسخ می دادند:

مقام زن در اسلام ازهمه بالاتراست.

 

واقعا چه دوران عجیبی بود ، هیچ قلمی ، هیچ فیلمی وهیچ شخصی نمی تواند  آن همه احساسات لطیف وازخود گذشتگی ملت فداکار ایران را توصیف کند.



اکنون همه نیلوفران مشتاق روی دلبرند

جمع شقایق ها همه مست می پیغمبرند

اکنون تمام قدسیان، مهمان بزم سرمدند

جمع ملایک تا ابد مشغول ذکر احمدند

 

 



 ادامه ی مبحث دگرگونی های هجایی

قبض

تبدیل سومین هجای مفاعیلن(u- - - ) و فعولن (u - - )به کوتاه را قبض واین دو پایه را پس از قبض ، مقبوض می گویند.

در مفاعیلن(u- - - ) (u- u- )" مفاعلن"  مقبوض "مفاعیلن" است.

در فعولن (u - - ) (u - u )" فعول "مقبوض" فعولن "است.

شکل

تبدیل هجای اول و آخر فاعلاتن ( - u - - )  رابه کوتاه شکل و این پایه را پس از شکل مشکول می گویند .  

                                                 فعلات(u u-u)مشکول فاعلاتن ( - u - - )است.

 



ادامه ی بحث عروض

طی

تبدیل هجای بلند دوم را به کوتاه ، "طی" و بحری را که طی در آن انجام گرفته مطوی می گویند.

طی در دو پایه ی مستفعلن ( - - u - ) و مفعولات (- - -  u) می تواند روی دهد .

در مستفعلن ( - - u - ) "مفتعلن " (- u u - ) مطوی شده ی  "مستفعلن " است. و در مفعولات (- - -  u)                           " فاعلات "  (- u – u)مطوی شده ی " مفعولات " است.

کف

تبدیل هجای بلند  پایانی را به کوتاه ، "کف" و بحری  راکه کف در آن صورت گرفته " مکفوف" می گویند.

کف در سه پایه ی مفاعیلن ( u - - - ) ، فاعلاتن ( - u - - ) و مستفعلن ( - - u - ) می تواند روی دهد.

در مفاعیلن ( u - - - ) ،" مفاعیل "( u - -u) مکفوف شده ی مفاعیلن است.

در فاعلاتن ( - u - - )  "فاعلات "( - u - u)مکفوف شده ی "فاعلاتن "( - u - - )است.

در مستفعلن ( - - u - )، "مستفعل "( - - u u) مکفوف شده ی "مستفعلن "( - - u - )است.



"باسمه تعالی"

قابل توجه دانش آموزان عزیز پیش دانشگاهی ( رشته انسانی ) :  نکاتی برای آموزش راحت تر درس عروض پیش دانشگاهی:

دگرگونی کمی هجایی:

خبن :

تبدیل هجای بلند آغازین به کوتاه را "خبن" و بحری که خبن در آن صورت گرفته "مخبون" می گویند.

خبن در سه پایه ی  فاعلاتن (-u  - - ) مستفعلن ( -  -  u  - ) و مغعولات ( -  - -  u )می تواند روی دهد.

در فاعلاتن ( - u -  - ) " فعلاتن " ( u  u- - ) مخبون شده ی فاعلاتن (- u - - ) است.

در مستفعلن ( - - u - ) "مفاعلن " ( u – u - ) مخبون شده ی  "مستفعلن " است.

در مفعولات ( - - - u ) مفاعیل ( u - - u ) مخبون شده ی "مفعولات " است.

(ادامه بحث برای جلسه آینده) .

 



آغاز عمليات بيت المقدس(1366ش) - شهادت خليل حسن بيگي جانشين ستادتيپ 18الغدير(1365)
 درگذشت آيت الله بهاءالديني(1418ق) - فتح بيت المقدس از سوي سپاه اسلام


درباره وبلاگ
به وبلاگ من خوش آمدید
موضوعات
آرشيو وبلاگ
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان ساحل ادب و آدرس samiapoor.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





انجمن وبلاگ نویسان جهرم