ساحل ادب
ادبی-اجتماعی

                                                                 به نام خدا

آزمون ادبیات فارسی 3انسانی دروس 4تا8(صفحات 20تا48)          نام و نام خانوادگی:                     دبیرستان ایران

الف)-عبارات زیر را به نثر روان معنی کنید:

1-همیشه چشم نهاده بودی تا پادشاهی بزرگ و جبار بر چاکری خشم گرفتی و آن چاکر را لت زدی و فرو گرفتی.(1نمره)

 

2-لاجرم چون سلطان پادشاه شد،این مرد بر مرکب چوبین نشست.(1نمره)

3-لکن خلیفه را چند گونه صورت کردند ،تا نیک آزار گرفت و ازجای بشد.(1نمره)

4-چون این کوکبه راست شد ،یک ساعت ببود ،حسنک پیدا آمد بی بند ،جبه ای داشت حبری رنگ ،دراعه و ردایی سخت پاکیزه و

 دستاری نشابوری مالیده ،موزه میکائیلی نو در پای و موی سر مالیده ،زیر دستار پوشیده کرده.(2تمره)

 

5-خواجه بوسهل را بر این که آورد که آب خویش ببرد.(5/)

6-حال حسنک دیگر بود.(25/)

7-جز استادم که وی را فرو نتوانست برد.(25/)

8-بزاز قفل را حیله کرد.(25/)

ب)به موارد خواسته شده پاسخ دهید:

1-در داستان "بازرگان و طرار " عکس العمل بزاز در برابر سرقت اموالش چه بود؟(5/)

2-منظور از عبارت "کار و بار و حشمت ایشان برود"چیست؟(5/)

3-با توجه به داستان "دیوار"هریک از عناصر زیر نماد چیست؟(75/)

 

الف)بنا                                    ب)دیوار                                      پ)همسایه

4-هر کدام از کتاب های زیر دارای چه نثری است؟(75/)

الف)تاریخ بیهقی                               ب)کلیله و دمنه                             پ)قصص الانبیا

5-مجموعه داستان های جمال میر صادقی را نام ببرید.(75/)

6-پیوستگی منظم اعمال و حوادث داستان که مبتنی بر رابطه علت و معلولی است،.......یا.........داستان نام دارد.(5/)

   

                

 



به نام  نقش بند صفحه ی خاک

معانی عبارات دروس ادبیات 3 انسانی              درس هشتم       داستان شیر و گاو    

صفحه ی 51سطراول:فایده تقرب ........قهر دشمنان.    :فایده نزدیکی به شاهان بلند شدن مقام است ونیکی به دوستان و غلبه بر دشمنان.

سطر4 :ما از آن طبقه ......ودرطلب آن قدم توانیم گذارد  :ما از آن گروه نیستیم که برای این درجات آماده شده باشیم وبتوانیم به دنبال آن حرکت کنیم.

سطر 6:  دمنه گفت :مراتب میان اصحاب مروت و ارباب همت مشترک و متنازع است :مقامات ،بین جوانمردان و افراد با همت ،مشترک و مورد اختلاف  است.

سطر 7:هر که نفس شریف......رفیع می رساند.   :هرکه وجودی ارزشمند دارد ،خودش را از جای پست و فرومایه به مقام و جایگاه بلند می رساند.

سطر 8:هرکه را رای ضعیف......به رتبت خامل گراید :هرکه فکری ضعیف وعقلی ناقص دارد از درجه و مقام بلند به مرتبه ی بی ارزش مایل می شود.   

س

 

 



ادامه مطلب...


ارسال شده در تاریخ : شنبه 20 آبان 1391برچسب:, :: 8:40 :: توسط : زرین

 

به نام خدا

آزمون زبان فارسی 3انسانی و تجربی دبیرستان ایثارگران                 نام و نام خانوادگی:

1-الگوی هجایی هجای دوم واژه های زیر را بنویسید.1(نمره)

الف)ضمانت                                                ب)اسناد

2-کوچک ترین واحد زبان.......وبزرگ ترین...........است.(1نمره)

3-چرا واحدهای زبانی زیر کاربرد ندارد؟(1نمره)

الف)در مرحله این زبان از                            ب)  مسلمانان در همه ی کشورها بیدار و آگاه شد.

4-جملات مستقل ساده و مرکب راجدا کنید.(1نمره)

باید برای سال بعد تخم بپاشند وزمین سنگلاخ کوهستان هم که مددی نمی کند.خیلی سفارش لازم بود تا میرزا شاگرد جدیدی بپذیرد.

5-در کدام گزینه  مطابقت نهاد وفعل

 

 

 

 



ادامه مطلب...


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 24 مهر 1391برچسب:, :: 21:43 :: توسط : زرین

الهي

به نام000فتوح است:به نام خدايي كه بر زبان آوردن نامش به روح آرامش مي دهد وپيامش كليد گشايش مشكلات است

ذكر او000نوح است: ياد خدا دل مجروح بندگان را درمان مي كندوعشق او چون كشتي نجات ما را از سختي ها ميرهاند.

 

اي كريمي000آن به: اي بخشنده اي كه به ما نعمت هايت را عطا مي كني واي دانايي كه اشتبا هات ما را مي پوشاني واي بي نيازي كه به شتاخته شدن از سوي بندگانت احتياجي نداري و اي يكتايي كه ذات و صفات تو بي مانند است و اي آفريننده اي كه ما را به سوي بهترين ها هدايت مي كني واي توانايي كه تنها تو شايسته ي خدايي هستي، پاكي خودت را به روح ما عطا كن وما را عاشق خود ساز وبا نور خود چشمان مارا بينايي معنوي ببخش.                         عذر نخواست: توبه نكرد           

 

در دلهاي000مبار:دل ماراجايگاه عشق و محبت خود كن و جسم و جان مارا مورد لطف و بخشايشت قرار بده و كارهاي بد  ما راببخش  .

 

همای رحمت

1-     علی ای پرنده ی رحمت حق ، تو چه نشانه ای از خدا هستی که سایه ی خوشبختی و رحمت الهی را بر سر همه ی موجودات عالم افکنده ای.

2-      ای دل اگر می خواهی خدا را بشناسی ، علی  را بشناس ، به خدا قسم که من خدا را با علی شناختم.

3-     ای علی ، ای ابر بخشش بر گناهکاران ببار  و گرنه جهنم با شعله های غضب خود همه ی موجودات گناهکار را می سوزاند.

4-     ای گدای بی نوا برو و حاجت خود را از علی بخواه ، زیرا او آن قدر سخاوتمند است که انگشتری پادشاهی را به گدا می بخشد.

5-     به

 

 


 



ادامه مطلب...


ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 23 مهر 1391برچسب:, :: 6:25 :: توسط : زرین

  

 

سپاس000راست  : سپاس و ستايش مخصوص خدايي است كه آفريننده ي جهان است.

آن كه اختران000پاينده: خدايي كه ستارگان درخشان  از روشني و پاكي او فروزانندوآسمان به اراده و فرمان او پا بر جاست.

آفريننده اي000خوش گوار: خالقي كه تنها او شايسته ي عبادت است و بخشنده اي كه خواستن هر چيزي از او دلنشين است.

 

 

هست000هستي: موجودات را از نيستي پديد مي آورد وباز هم به دنياي نيستي مي برد.

ارجمند000سروري: بندگان را از خواري و ذلت به اوج عزت مي رساند ونا فرمانان را از بزرگي به پستي مي كشاند.

پادشاهي000درخورنده:حكومت بر جهان  شايسته ي اوست و تنها اوست كه سزاوار خدايي است.

بلندي 000بس: كمال و برتري را تنها از خداوند بخواه

 

بيت:ندانم چه اي000:تو را به درستي نمي شناسم اما مي دانم كه همه ي هستي در وجود تو خلاصه مي شود.

درود000پيشين: درود بر آخرين پيامبر كه از نظر مقام  بر ديگر پيامبران مقدم است.

گره گشاي هر بندي : هر مشكلي را حل مي كند                 گمراهان000نماينده:راه راست را به گمراهان نشان مي دهد.

جهانيان000 آگاهاننده:  انسان هارا از كار هاي خير و شر آگاه مي كند

                                    با تو ياد هيچ كس نبود روا

 

1-     اي خدايي كه بخشش تو نياز همه را برآورده مي سازد با وجود تو شايسته نيست كه ما به كس ديگري فكر كنيم و از كسي جز تو تقاضاي كمك نماييم .

2-     آن دانش اندك را كه از نزد خودت به ما بخشيدي به علم بي انتهاي خودت پيوند بده.

3-     آن دانش اندك مرا از هوا و هوس و اسارت جسم، رهايي بخش.

4-     خدايا ، زيبايي هاي فريبنده ي اين دنيا مثل دام و دانه بر سر راه ما قرار دارد تا ما را فريب دهد و ما هم مانند پرندگان زياده خواه بيچاره اي هستيم كه هر لحظه ممكن است گرفتار آنها شويم.

 

 

 

 

 

 


 

 

به همه000شنوده:با هر زباني نام او ستايش شده و انسان هاي پند پذير دعوتش را به اسلام پذيرفته و به نصيحتش عمل مي كنند.

 

 

 

ستايش خدا و پيغمبر



ادامه مطلب...


ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 23 مهر 1386برچسب:, :: 6:15 :: توسط : زرین

 

ما همچنان در اول وصف تو مانده ايم

 

منت 000ذات:سپاس وستايش مخصوص خداي گرامي وبزرگ است كه اطاعت از او سبب نزديكي بنده به او مي شودوشكر گزاري از  او موجب افزوني رزق و روزي مي گردد.هر نفسي كه وارد سينه مي شود به ادامه ي زندگي كمك مي كندو باز دم آن نفس سبب راحتي و شادي است.

بيت 1: كيست كه بتواند با اسباب مادي شكر گزار واقعي نعمت هاي خدا باشد؟

بيت2:بهتر است بنده به خاطر گناه و كوتاهي اش در عبادت به در گاه خداوند پوزش بخواهد.

بيت 3:وگرنه هيچ كس نمي تواند خدا را آن گونه كه سزاوار ذات اوست شكر گويد .

باران000كشيده:رحمت بي حساب اومانند باران بر همه ي موجودات يكسان نازل مي شود ونعمت هايش را بدون مضايقه به همه ي بندگان عطا مي كند.

فراش000 باسق گشته:به باد صبا دستور داده تا سبزه ها را مانند فرشي زمردين درهمه جا بگستراندو ابر بهاري را مأ مور فرموده تا گياهان نو رس را در زمين پرورش دهدبرگ هاي سبز را چون خلعت نوروزي بر تن درختان پوشانده وبه مباركي آمدن بهار كلاهي از شكوفه هاي زيبا را بر سر شاخه  

 


 

 



ادامه مطلب...


ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 23 مهر 1391برچسب:, :: 5:38 :: توسط : زرین

 

 

پاسخ  خود آزمايي هاي زبان فارسي 3

 

ادبيات وعلوم انساني

 

كد 4/249

 

(چاپ91)

  
  

باسمه تعالي

درس اول

فعاليت 1  ص 11

بر اساس الگوي زير ، يك گروه اسمي بسازيد و درباره ي امكان جابه جايي اجزاي آن گفت و گو كنيد:

صفت + صفت + اسم + نقش نماي - + صفت + نقش نماي - + اسم 

1- آن        چند         اختر                         تابناك                         آسمان

2- اين       دو          كتاب                        ارزشمند                      تاريخ

3- هر        دو          خاطره       ي            زيبا                ي            نويسنده (صفت جانشين اسم درحكم اسم است )   

شايد بتوان در برخي از اين گونه مثال ها جايگاه صفت پسين را با اسم عوض نمود، نه همه جا . مثال :

اين دو كتاب تاريخ ارزشمند نمي توانيم جاي صفت شمارشي«دو» و صفت اشاره«اين را عوض كنيم  دو اين يا نمي توانيم جاي « كتاب» و « تاريخ را عوض كنيم     «اين دو تاريخ كتاب ارزشمند »زيرا بر خلاف قواعد همنشيني است .

در شماره (1) هم نمي توانيم جاي « آن» و « چند» را عوض كنيم چون بر خلاف قواعد همنشيني است . و صفت اشاره ، دورترين وابسته ي پيشين به هسته است . و جاي « اختر » و آسمان را هم نمي توان عوض كرد .

            

 



ادامه مطلب...


ارسال شده در تاریخ : شنبه 22 مهر 1391برچسب:, :: 21:53 :: توسط : زرین

 

درس اول (ستایش خدا)                          صفحه  3
1-به نام نقش بند...:به نام خداوندی که نقاش عالم خاکی و روشنی بخش زیبا رویان آسمان هاست.
2-خداوندی...:فرمان روایی که هیچ نقصی در پادشاهی او نیست.
3-نه در ایوان...:نه وهم و خیال اجازه ورود به پدشگاه او را داردو نه عقل توان درک دلیل کارهای او را .
4-کسی با او...:خداوندهیچ شریک و همتایی ندارد و همواره به بندگان خود کمک و یاری می کند ،همه ی موجودات فانی هستند ولی خداوند همواره باقی خواهد ماند.
5-قدیمی...:خداوند ازلی وابدی است،برای آفرینش او زمان آغازی وجود ندارد وهیچگاه هم نمی توان برای او پایانی در نظر گرفت.
6-قمر...:به ماه اجازه تابش و روشنایی وبه سیاره عطارد ،لوازم نویسندگی داده است.
7-یتیمی...:خداوند پیامبری یتیم را دوست خود نامیده و او را از پایین ترین درجه و رتبه به بالاترین مقام یعنی معراج رسانیده.
نعت پیامبر(ص)                              صفحه  4
1-کریم...:توضیحات کتاب
2-امام رسل...:پیشوای انبیا ی فرستاده شده،راهنمای  راه حق ،امانت دار الهی و محل فرود آمدن جبرییل ونزول وحی.
3-یتیمی که... :توضیحات کتاب.
4-چو عزمش ...:توضیحات کتاب.
5-چو صیتش ...:وقتی که نام و شهرت پیامبردر زبان مردم افتاد ،کاخ ساسانیان ویران شد .(در قدرت ساسانیان خلل
 
 



ادامه مطلب...


ارسال شده در تاریخ : جمعه 21 مهر 1391برچسب:, :: 22:45 :: توسط : زرین

زبان شناسی 4نمره(1/5ازدرس 15و1/5ازدرس24 ویک نمره ازترم اول یعنی از صفحه1تاصفحه ی 7)    

نگارش 5نمره/                    دستور 8نمره    /   املا وبیامو زیم 3نمره    (یک نمره املا 2نمره بیاموزیم)                                                          



به نام خدا
آزمون هماهنگ ادبیات 1            1384/3/7ساعت شروع امتحان    8صبح
الف)بیان معنی شعرونثر(6نمره)
1-خانه ها از دل خاک در آمده بودند. ................................................................................................................................................25/
2-سه ماه بود که موی سر باز نکرده بودیم .......................................................................................................................................25/
3-معلم رنگ را نگارین می ریخت .....................................................................................................................................................25/
4-سمک و آتشک نگاه می داشتند ....................................................................................................................................................25/
5- هرآن سرگرانی که من کردم اول                جهان کرد از آن بیشترسرگرانی.................................................................5/
6-خدا آن ملتی را سروری داد                    که تقدیرش به دست خویش بنوشت...........................................................5/
7-سخن نه بر جایگاه ،اگرچه خوب باشد ،زشت نماید....................................................................................................................5/
8-مرد پارسی دست تنگ بود و وسعتی نداشت که حال مرا مرمتی کند.................................................................................75/
9
 



ادامه مطلب...


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 8 خرداد 1391برچسب:, :: 21:33 :: توسط : زرین

 

                                                                                 «  به نام خدا »
آزمون زبان فارسی 1       نام ونام خانوادگی:           آموزشگاه غیر انتفاعی برگزیدگان       دبیر: سمیع پور


الف)زبان شناسی (4نمره)

1- در تعریف زبان،مقصود از ارتباط زبانی ،عمدتا چیست؟.......................................................................(5/)

2-اجزای سازنده نظام زبان در درجه اول چیست؟...................................................................................(5/)

3-مهم ترین ویژگی زبان انسان کدام است؟..........................................................................................(5/)

4-گونه به کدام یک از شکل های زبا ن گفته می شود؟...........................................................................(5/)

5-منظور از علمی بودن زبان چیست؟...............................................................................................(1نمره)

6-رابطه معنایی میان کلمات زیر را بنویسید.......................................................................................(5/)
الف)ورزش و فوتبال                ب)مثل ومانند  
7-زبان شناسان در سطح« دستور زبان »    به بررسی چه مواردی می پردازند؟.......................................(5/)     ........................................................................................................................................................
ب)املا و بیاموزیم (3نمره)
1-در عبارت زیر« حشو »در کدام قسمت دیده می شود؟........................................................................(5/)
«اوبا اصرارتمام بر علیه من سخن گفت .»


2-در کدام گروه کلمات «حرف میانجی »دیده می شود؟.........................................................................(5/)
شادی ها ،کندوی عسل ،همای سعادت ،ماهی سرخ


3-علت نادرستی عبارت روبه روچیست ؟«گاهی آن ها ناچارا از یکدیگردور می شوند.»...............................(5/)


4-دو جمله مقابل را به صورت یک جمله مختصر کنید.«کیف قهوه ای است ، آن را خریدم.».........................((5/)



5-درگروه  کلمات زیرکدام کلمات  نادرست نوشته شده است،درست آنها را بنویسید:..............................(1نمره)

هور و ماه-عزم و بزرگی شکم-حوضه ی معنایی-مدح وحجو
           

                                                   
 



ادامه مطلب...


ارسال شده در تاریخ : شنبه 6 خرداد 1391برچسب:, :: 1:15 :: توسط : زرین

 نام:                                                                 باسمه تعالی                   نوبت امتحانی:خرداد91
 نام خانوادگی:                                        سازمان آموزش وپرورش فارس             پایه اول/شعبه:       
نام پدر:                                            کارشناسی سنجش وارزشیابی تحصیلی     تاریخ امتحان:       
 شماره دانش آموزی:                               اداره آموزش وپرورش جهرم                ساعت شروع:         مدت امتحان :70دقیقه
نام درس:زبان فارسی 1
نام ونام خانوادگی دبیر:                    نمره به عدد :                      نمره به حروف:                      نام آموزشگاه  
الف)زبان شناسی (4نمره)      


 



ادامه مطلب...


ارسال شده در تاریخ : جمعه 5 خرداد 1391برچسب:, :: 10:14 :: توسط : زرین

 

با سمه تعالی

نام و نام خانوادگی :                    دبیرستان :معارف جهرم               دبیر:سمیع پور

در جملات زیر متمم های اسم را پیدا کنید و نام آن ها را بنویسید :

۱-به ملاقات اغیار علاقه ای نشان نمی داد.

۲-او به گردش در طبیعت علاقه ای نشان نمی داد.

۳-ما با دقت به طبیعت می نگریم.

۴-علی از حسن داناتر است.

۵-برادرم در این کار مهارت دارد.

۶-من بر ریاضی تسلط دارم.

۷-ما از تجربه های شما استفاده کردیم.

۸-لشکرکشی های محمود به هندوستان را غزوات نمیده اند.

 

 

 



ادامه مطلب...


ارسال شده در تاریخ : جمعه 13 بهمن 1392برچسب:, :: 7:2 :: توسط : زرین

                                                   " به نام آن که هستی نام ازو یافت"
نام ونام خانوادگی :            زبان فارسی 1و2 (درس قید)  مدرسه نمونه دولتی شکیبا   

1-در عبارت زیر قیدها را بیابید ونوع آن ها را بنویسید.(ش87صبح)
"اخیرا نگرانی راجع به درست گفتن ودرست نوشتن در تمام کشورهای جهان افزایش یافته است.

 2-گروه ها ی قیدی را پیدا کنید و نوع هر کدام را (مختص ومتمم قیدی و...)تعیین کنید(خ84صبح) :
«پدر بزرگ هر سال فصل زمستان را در خانه می گذرانید .»
                                             
 



ادامه مطلب...


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 13 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 23:12 :: توسط : زرین

                                                           " به نام خدا"
"آسمان رکوعی کرد و خداوند این همه ستاره به او بخشید ،پس رکوعی باید تا آسمان دلمان ستاره باران شود"
نام ونام خانوادگی :           زبان فارسی 1و2       دبیرستان نمونه دولتی شکیبا   دبیر:سمیع پور
برای جملات زیر نمودار رسم کنید:
1-شهریار به زبان مادری خود اشعار نغزی سروده است .
2--باز باران با ترانه می خورد بر بام خانه
3-الهی !بیامرز مرا به خوبی خود.



ادامه مطلب...


ارسال شده در تاریخ : جمعه 14 دی 1392برچسب:, :: 8:8 :: توسط : زرین

زبان فارسی 1و 2                 درس ضمیر         دبیرستان نمونه دولتی شکیبا ی جهرم     نام دبیر :سمیع پور
1-واژه"کدام" را یک باربه عنوان ضمیر پرسشی ویک بار به عنوان صفت پرسشی در دو جمله جداگانه  به کار ببرید.(خ88)

2-درجمله مقابل ضمیر پیوسته رابه ضمیر مشترک تبدیل کنید.(خ88)    «با دوستانتان مهربان باشید.»

3-در این جمله ضمیر پیوسته را به ضمیر مشترک  تبدیل کنید .(خ88)«پند معلمتان را گوش کنید » (خ88)

4-در جمله زیر ضمیرها و مرجع هر ضمیر را نشان دهید.«علی سیاوش را در خیابان دید,سلامش کرد وکتاب خود را از او گرفت »
5-در جمله مقابل ضمیر ومرجع آن رامشخص کنید .«گالیله قدم به قدم سرنوشت خویش را می ساخت .»

6-درجمله زیر چند ضمیر هست ؟نوع آن ها را بنویسید .«استاد یک جلد کتابشان را به من هدیه کردند .»

                                                                



ادامه مطلب...


ارسال شده در تاریخ : جمعه 7 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 23:46 :: توسط : زرین

                                                       »الهی وای بر من اگر دانستنم رهزنم گردد وکتابم حجابم»  
زبان فارسی 2   (درس دهم: فعل مجهول) 

   دبیرستان نمونه دولتی شکیبا ی جهرم     نام و نام خانوادگی:          نام دبیر: سمیع پور

1-زمان کدام فعل »  ماضی التزامی مجهول» است ؟
الف)خریده بشوند             ب)خریده باشند            پ)خریده شده باشند                    ت)خریده می شوند

2-صورت مجهول فعل » می آورند » در کدام گزینه آمده است ؟
الف)آورده می شدند              ب)آورده بشوند         پ)آورده می شوند        ت)آورده شدند        

3-مجهول فعل جمله » دبیر ورزش ،آن ها را به تماشای مسابقه خواهد آورد» کدام است ؟
الف)آورده خواهد شد         »                                           
 



ادامه مطلب...


ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 7 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 23:36 :: توسط : زرین

نام ونام خانوادگی :                       دبیرستان نمونه دولتی شکیبا  ی جهرم

 

 

1-قدم اول در تحقیق وپژوهش چیست؟

2-نقل مطالب از کتاب های مرجع به سه شیوه انجام می پذیرد،آن سه شیوه را بیان کنید .

3-در فرهنگ معین تلفظ درست کلمه ومعانی مختلف آن چگونه نشان داده شده است ؟

4-کهن ترین فرهنگ لغت فارسی چه نام دارد؟

5-هریک ازموارد ستون سمت راست را به مورد مناسبش در ستون سمت چپ وصل کنید:

الف)آن                             1-ضمیر پرسشی

ب)چند                            2-ضمیر شخصی

پ)خود                           3-ضمیرمشترک 

ت)کدام                          4-ضمیر اشاره

ث)همین

ج)من

6-در عبارت "در یک چشم به هم زدن گیله مرد تصمیم گرفت .دست در جیبش برد ...اما حالا موقع تیراندازی نبودبرای آن که در این صورت مامور برای حفظ جان خودش هم شده،مجبور بود تیراندازی کندواز عهده ی هردوی آن ها نمی توانست بر آید."    ضمیرهای شخصی را بیابید ونوع آن ها را مشخص کنید.

 

7-ضمیر اشاره کدام یک از وابسته های زیر را می تواند بپذیرد؟

الف)نشانه ی جمع       ب)صفت نسبی      پ)نشانه ی نکره     ت)مضاف الیه 

8-چهار مورد از ویژگی های مقاله را بنویسید.

9-قسمت های تشکیل دهنده ی مقاله را به ترتیب نام ببرید .

10-مراحل تهیه ی مقاله را به ترتیب بنویسید.                           

11-پس از روشن شدن عنوان های اصلی مقاله ،کار ...  را آغاز می کنیم.

12-پس از پاک نویس وبازبینی نهایی... و... را ضمیمه می کنیم.

                                                                      " موفق وسرفراز باشید "



به نام خدا

 

آزمون زبان فارسی۱  و2                  نام ونام خانوادگی:       دبیرستان نمونه دولتی شکیبا ی جهرم

درس ضمیر

۱-درجمله های زیر ضمیر مشترک رابه ضمیر شخصی وضمیر پیوسته رابه ضمیرمشترک تبدیل کنید.

الف)حرف آخرتان را بگویید .                        ب)نباید زود از دوستان خود برنجید .

۲-درنوشته ی مقابل ضمیر ومرجع آن را مشخص کنید(ش۸۷) : "اگر این کتاب ها را دوست داریدپس چرا آن ها نمی خوانید ."

۳-در عبارت مقابل ضمیر ها را بیابید ونوع هر یک  رابنویسید(خ۸۴ ) :"این هم عیال آن مرحوم ،به سخنانش عمل کنید  ."

۴-درمتن زیر،نوع ضمیرها ومرجع آن ها را مشخص کنید :

"ایرانی ها سوالات خود را در رقعه ها می نوشتند، چون رقعه ها به شیخ می رسید ،او همه را در دست جمع می کرد در پایان یکایک آن ها رابر گشوده جواب های مناسب می داد."

 

۵-در جمله ی زیر یک ضمیر شخصی ویک ضمیر مشترک بیابید ونوع آن ها را بنویسید .(خ۹۰عصر):

"من خود به چشم خویشتن دیدم که جانم می رود."

۶-در عبارت زیرضمیر ونوع هریک را مشخص کنید :(اردیبهشت ۸۴ مدارس سما "مدیر آنرا مردم به نام نسبم شمال می شناختند وهمه او رابه خاطر خود دوست داشتند."

 ۷-در جمله ی "سعدی در حکایات بی نظیر گلستان،دنیای پر باری را به خوانندگان خود نشان می دهد ." (خ۸۷عصر)

الف)ضمیر را بیابید .              ب)نوع ضمیر را مشخص کنید .             ج)کدام کلمه مرجع ضمیر است ؟    

 ۸-در جمله ی زیر صفت پرسشی را تبدیل به ضمیر پرسشی کنید (خ۸۷عصر):

"خواندن کدام کتاب بیش از همه برتو تاثیر گذاشت ؟"

۹-درجمله ی "مثنوی اثر معروف مولوی است که مولوی در آن،حکایات پند آموز بسیاری دارد."(خ۸۷صبح):

الف)ضمیر رابیابید .           ب)نوع ضمیر را مشخص کنید .          ج)کدام کلمه مرجع ضمیر است ؟

"دست حق یارتان"

 



به نام خدا
آزمون ادبیات 1  (دروس 14تا18)         نام و نام خانوادگی :                     مدرسه غیر انتفاعی برگزیدگان جهرم
 الف)  ابیات وعبارات زیر را به نثر روان معنی کنید:
1-اگر مردم را با گوهر اصل گوهر هنر نباشد ،صحبت هیچ کس را به کار نیاید.( 5/نمره)

2-اما پنج نهانی چون اندیشه ویاد گرفتن ونگاه داشتن و تخیل کردن و تمیز وگفتار و پنج ظاهر چون سمع وبصر و شم و لمس و ذوق  و از این جمله آن چه دیگر جانوران را هست ،نه براین جمله است که آدمی راست.(1نمره)


3-چنان نباشیم که خود را فقط تن بینگاریم . (5/نمره)

4-معلم سگ را روان گرته می ریخت ،خرگوش را چابک می بست  اما در بی رنگ اسب حرفی به کارش بود. (75/)

5- اسب از پهلو اسبی خود را به کمال نشان می داد.(5/)
 
6-خلف صدق نیاکان هنرور خود بود. (5/)

7-از آن برد گنج مرا دزد گیتی                                     که در خواب بودم گه پاسبانی (75/)

ب)به سوالات پاسخ دهید :
8-در بیت "هر آن سرگرانی که من کردم اول      جهان کرد از آن بیش تر سرگرانی ""سرگرانی " کنایه از چیست؟ (5/)

9-در مصراع "بگفت اندراین نامه حرفی است مبهم "منظور از "نامه " چیست؟ (5/)

10-در بیت "جوانی نکو دار کاین مرغ زیبا                  نماند در این خانه استخوانی "منظور از "مرغ زیبا "و "خانه استخوانی "چیست؟ (5/)

11-شهرت" کریستین آندرسن" به چیست ؟قبل از او چه کسی داستان خیاطان حقه باز را در کتاب خود آورده است؟(5/)

12-منظور از "لباس انسان پرچم کشور وجود اوست "چیست ؟ (5/)

13-"لباس پوست دوم انسان نیست خانه اول اوست " یعنی چه؟ (5/)

14-چهار کتاب را از "عبدالحسین زرین کوب"  نام ببرید.(1)

15-موسیقی چگونه در مسجد جلوه گری کرده است؟ (5/)

ج)لغات زیر را معنی کنید : (1)
16-آخره (                    )17-غا رب(                    )18-وقب (                        )19-تمجید(                      ) 

                                                                                                      " موفق وسرفراز باشید"
            

 


درباره وبلاگ
به وبلاگ من خوش آمدید
موضوعات
آرشيو وبلاگ
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان ساحل ادب و آدرس samiapoor.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





انجمن وبلاگ نویسان جهرم